Sv: Bt i trafik: Västerås - Linköping i mitten av 1960-talet

(Alex | 2004-09-28 11:45)

Som ett svar på: Sv: Bt i trafik: Västerås - Linköping i mitten av 1960-talet skrivet av Kjell Friberg den 28. sep 2004 09:05:57:

>>>>>>>>>>Inte nog med det, de gick vidare till Linköping och Mjölby redan på 1960-talets början./kf
>>>>>>>>>Ensamma eller i någon form av tågtjänst som dragande? Person- eller godståg? Eller användes de endast som växellok i Linköping och Mjölby?
>>>>>>>>De gick bland annat i ett persontåg Norrköping - Mjölby med återfärd till Katrineholm./kf
>>>>>>>Intressant. Vilket tåg då?
>>>>>>Jag ska se om jag kan få ut något av min gamla tidtabell från 1962 men ber i så fall att få återkomma i morgon.
>>>>>>Mvh/Alex
>>>>>I varje fall i tdt 163 gick Bt-lok med TGOJ-tågsätt i tågen 811-812 och 815-814 Sala-Västerås-Katrineholm-Norrköping C. 113-114, Bumerangen, utgjordes av SJ trävagnar med Du-lok under samma tid. Har ett svagt minne av att man vissa dagar körde till Linköping med något av TGOJ-sätten men det måste ha varit i en senare tidtabell. Minnena från min tid som tågklarerare i Norrköping börjar blekna en aning....
>>>>Har nu kollat i tdt 164. Där gick 811 vidare till Linköping men det framgår inte hur man returnerade till Norrköping för att gå vidare i 812.
>>>Bättre börda bär ingen på vägen än visdom mycken, och dessutom många gamla kommunickor. (Travesti av Havamal.)
>>>I en sen tdt 164 från mars 1965 ser jag att 811 vardagar gick vidare till Linköping. Det ser ut som om lok och vagnar återvände till Norrköping som tåg 826 VudfSoH (=vardag utom dag före sön- och helgdag) för att drygt en timme senare fortsätta mot Västerås som 812. Men hur det var vardag före sön- och helgdag blir jag inte klok på. Om tåget inte denna tågplaneperiod förvandlades till 114 "Bumerangen" mot Stockholm så förstår jag inte hur de fick till det.
>>>I tdt 166 (maj 1966 - maj 1967) finns ungefär samma mysterium. 811 gick då dagligen till Linköping och tycks ha återvänt mot Norrköping som 114, vilket vardag före sön- och helgdag fortsatte till Stockholm.
>>Minnet är som sagt dåligt, men de gånger jag sett och åkt med 114 bestod det av SJ-fordon. Som kuriosum kan nämnas att "Bumerangen" var ett tåg i första hand för värnpliktiga på veckoslutspermission. Här gällde särskilda biljetter till nedsatt pris. Namnet var en intern beteckning fram till 1964 då det plötsligt dök upp i Sv Kommunikationer.
>
>Mina minnen av "Bumerangen" är att de första åren utgjordes den av något som verkade vara Södra Sveriges reserv för reservvagnparken då den inte hade samma sammansättning två gånger. Med litet tur (eller otur beroende på hur man ser det) kunde man råka ut för nästan vad som helst i vagnväg och tvåaxelvagnar var mera regel än undantag. En dag gick exempelvis en B3c av 1904 års SJ-modell men med halvt inbyggda plattformar (plattformsgavlarna gick ända upp till taket). Med tiden blev dock sammansättningen mera standardiserad och sista gången jag såg tåget var det ett TGOJ-sätt med Bt-lok och tre stålboggivagnar./kf

Kul med alla inlägg om Bumerangen m.m. Jag tittade bl.a i 1966 års tabell och blev precis som föregående inlägg fundersam över att TGOJ-tåget 3305 "fastnade" i Linköping. Det passar mycket bra att det alla dagar utom lördagar upprätthöll Bumerangens tidtabell tillbaka till Norrköping.
Det fanns också en viss chans att det upprätthöll en lokal förbindelse fortsatt ner till Mjölby men även här fastnade tåget utan någon rimlig retur tillbaka till Norrköping.
Mvh/Alex