Sv: Bt i trafik: Västerås - Linköping i mitten av 1960-talet
(Alex | 2004-09-28 11:45)
Som ett svar på: Sv: Bt i trafik: Västerås - Linköping i mitten av 1960-talet skrivet av Kjell Friberg den 28. sep 2004 09:05:57:
>>>>>>>>>>Inte nog med det, de gick
vidare till Linköping och Mjölby redan
på 1960-talets början./kf
>>>>>>>>>Ensamma eller i någon form av
tågtjänst som dragande? Person- eller
godståg? Eller användes de endast som
växellok i Linköping och Mjölby?
>>>>>>>>De gick bland annat i ett
persontåg Norrköping - Mjölby med
återfärd till Katrineholm./kf
>>>>>>>Intressant. Vilket tåg då?
>>>>>>Jag ska se om jag kan få ut
något av min gamla tidtabell från 1962
men ber i så fall att få återkomma i
morgon.
>>>>>>Mvh/Alex
>>>>>I varje fall i tdt 163 gick Bt-lok
med TGOJ-tågsätt i tågen 811-812 och
815-814
Sala-Västerås-Katrineholm-Norrköping
C. 113-114, Bumerangen, utgjordes av SJ
trävagnar med Du-lok under samma tid.
Har ett svagt minne av att man vissa
dagar körde till Linköping med något
av TGOJ-sätten men det måste ha varit
i en senare tidtabell. Minnena från min
tid som tågklarerare i Norrköping
börjar blekna en aning....
>>>>Har nu kollat i tdt 164. Där gick
811 vidare till Linköping men det
framgår inte hur man returnerade till
Norrköping för att gå vidare i
812.
>>>Bättre börda bär ingen på vägen
än visdom mycken, och dessutom många
gamla kommunickor. (Travesti av
Havamal.)
>>>I en sen tdt 164 från mars 1965 ser
jag att 811 vardagar gick vidare till
Linköping. Det ser ut som om lok och
vagnar återvände till Norrköping som
tåg 826 VudfSoH (=vardag utom dag före
sön- och helgdag) för att drygt en
timme senare fortsätta mot Västerås
som 812. Men hur det var vardag före
sön- och helgdag blir jag inte klok
på. Om tåget inte denna
tågplaneperiod förvandlades till 114
"Bumerangen" mot Stockholm så förstår
jag inte hur de fick till det.
>>>I tdt 166 (maj 1966 - maj 1967) finns
ungefär samma mysterium. 811 gick då
dagligen till Linköping och tycks ha
återvänt mot Norrköping som 114,
vilket vardag före sön- och helgdag
fortsatte till Stockholm.
>>Minnet är som sagt dåligt, men de
gånger jag sett och åkt med 114 bestod
det av SJ-fordon. Som kuriosum kan
nämnas att "Bumerangen" var ett tåg i
första hand för värnpliktiga på
veckoslutspermission. Här gällde
särskilda biljetter till nedsatt pris.
Namnet var en intern beteckning fram
till 1964 då det plötsligt dök upp i
Sv Kommunikationer.
>
>Mina minnen av "Bumerangen" är att de
första åren utgjordes den av något
som verkade vara Södra Sveriges reserv
för reservvagnparken då den inte hade
samma sammansättning två gånger. Med
litet tur (eller otur beroende på hur
man ser det) kunde man råka ut för
nästan vad som helst i vagnväg och
tvåaxelvagnar var mera regel än
undantag. En dag gick exempelvis en B3c
av 1904 års SJ-modell men med halvt
inbyggda plattformar (plattformsgavlarna
gick ända upp till taket). Med tiden
blev dock sammansättningen mera
standardiserad och sista gången jag
såg tåget var det ett TGOJ-sätt med
Bt-lok och tre stålboggivagnar./kf
Kul med alla inlägg om Bumerangen m.m.
Jag tittade bl.a i 1966 års tabell och
blev precis som föregående inlägg
fundersam över att TGOJ-tåget 3305
"fastnade" i Linköping. Det passar
mycket bra att det alla dagar utom
lördagar upprätthöll Bumerangens
tidtabell tillbaka till Norrköping.
Det fanns också en viss chans att det
upprätthöll en lokal förbindelse
fortsatt ner till Mjölby men även här
fastnade tåget utan någon rimlig retur
tillbaka till Norrköping.
Mvh/Alex