Sv: Pendeltågsolycka

(Gary | 2004-11-22 21:59)

Som ett svar på: Sv: Pendeltågsolycka skrivet av Staffan Sävenfjord den 22. nov 2004 20:36:11:

>>>>>>>>För ca 20år sen så ska deet ha ket en Pendeltågs >>>Det var alltså flera olyckor med tåg som varit nära att köra ner i Rudan jag tänkte på. Den senaste olyckan där torde ha hänt i mitten av 1980-talet.
>>Den sista olyckan, på 80-talet berodde på ett litet fel i ATC-systemet. Fel och fel, det blev en underlig situation eftersom tåget först hade råkat åka in för långt på plattformen, ev backade föraren en bit, och sen var han stressad att komma iväg och då gick det åt pipan alltsammans. Lär ha lett till en förändring av programvaran för ATC lokutrustning.
>Det var något med att föraren måste stänga av ATC-n för att kunna komma vidare. Och så glömde han kolla att det var kör i signalen.
>Något fel i systemet var det knappast. Det fungerade som det var tänkt. Men allt kan ju göras ännu bättre.

Så här gick det till.
Föraren lyckades inte stanna så att alla dörrar hamnade vid plattformen. Han backade då en bit (tyvärr inte tillräckligt) innan tågvakten öppnade dörrarna. Vid backningen stannade han så att ATC-antennen hamnade mellan A och B-balisen. När han sedan får "klart" av tågvakten drar han på och iom stopplatsen får ATC:n endast besked från B-balisen vilket ger balisfel, tut och broms. Han blir då störd av detta och kvitterar balisfelet och drar på igen. Iom detta missar han stoppsignalen och ATC:n kan heller inte göra sitt jobb pga balisfelet. När stoppsignalen passeras utlöses nödbroms av ATC:n, med det är försent så att stoppbocken passeras och "nya pendeltvätten" invigs. Nynäsbanan omdöps av galghumorn under en period till "insjöbanan".

/Gary