Sv: Pendeltågsolycka
(Gary | 2004-11-22 21:59)
Som ett svar på: Sv: Pendeltågsolycka skrivet av Staffan Sävenfjord den 22. nov 2004 20:36:11:
>>>>>>>>För ca 20år sen så ska deet
ha ket en Pendeltågs >>>Det var alltså
flera olyckor med tåg som varit nära
att köra ner i Rudan jag tänkte på.
Den senaste olyckan där torde ha hänt
i mitten av 1980-talet.
>>Den sista olyckan, på 80-talet
berodde på ett litet fel i
ATC-systemet. Fel och fel, det blev en
underlig situation eftersom tåget
först hade råkat åka in för långt
på plattformen, ev backade föraren en
bit, och sen var han stressad att komma
iväg och då gick det åt pipan
alltsammans. Lär ha lett till en
förändring av programvaran för ATC
lokutrustning.
>Det var något med att föraren måste
stänga av ATC-n för att kunna komma
vidare. Och så glömde han kolla att
det var kör i signalen.
>Något fel i systemet var det knappast.
Det fungerade som det var tänkt. Men
allt kan ju göras ännu bättre.
Så här gick det till.
Föraren lyckades inte stanna så att
alla dörrar hamnade vid plattformen.
Han backade då en bit (tyvärr inte
tillräckligt) innan tågvakten öppnade
dörrarna. Vid backningen stannade han
så att ATC-antennen hamnade mellan A
och B-balisen. När han sedan får
"klart" av tågvakten drar han på och
iom stopplatsen får ATC:n endast besked
från B-balisen vilket ger balisfel, tut
och broms. Han blir då störd av detta
och kvitterar balisfelet och drar på
igen. Iom detta missar han stoppsignalen
och ATC:n kan heller inte göra sitt
jobb pga balisfelet. När stoppsignalen
passeras utlöses nödbroms av ATC:n,
med det är försent så att stoppbocken
passeras och "nya pendeltvätten"
invigs. Nynäsbanan omdöps av
galghumorn under en period till
"insjöbanan".
/Gary