Sv: Biskopen, Stenstorp, Indien och Visby
(Hans Broman | 2005-03-18 23:41)
Som ett svar på: Sv: Biskopen, Stenstorp och Indien skrivet av Staffan Sävenfjord den 18. mar 2005 22:56:40:
>>>>I ett inlägg i en dagens tidigare
trådar, om smalspåriga sovvagnar,
berättade Staffan Sävenfjord om biskop
Hjalmar Danell i Skara och hans resa
till Indien en gång, och hur
konduktören på smalspårståget från
Skara kommenterade biskopens hög med
biljetter hela vägen till Indien med
repliken "Det blir till att byta i
Stenstorp".
---
>>>Så då kanske vi en gång för alla
kan fastslå att berättelsen gäller
biskop Hjalmar Danell och att den först
i efterhand har applicerats på diverse
andra biskopar. Här skulle man ju
också kunna fråga: vilka andra
biskopar skulle ha behövt börja sin
resa med att åka tåg på en utpräglad
sidobana?
>>
>>Biskopen i Strängnäs.
>>Biskopen i Visby är väl ett
gränsfall. Gotlands Järnväg var
smalspårig, som alla andra banor på
Gotland, men öns huvudlinje.
>>>
>Ja, biskopen i Strängnäs är den ende
jag kan komma på. Biskopen i Växjö
blir ett gränsfall. Och hur man skall
betrakta biskopen i Visby i sammanhanget
är ju lite svårt. Men skulle han ut i
stora världen började han väl
knappast med att åka tåg.
Säg inte det! I varje fall på
femtiotalet gick morgon och kväll
tågen från Lärbro och Burgsvik till
och från Visby hamn. I kommunickan var
det annonserat som en anslutning och
inte som en linjesträckning. Jag
uppfattar det som en vink om att det
inte var meningen att resande skulle
resa bara den korta sträckan mellan
Visby station och Visby hamn. Men jag
har på känn att biskopen knappast
skulle ha blivit avvisad från tåget om
han hade gett sig sjutton på att börja
en resa från Visby till Indien på
detta ovanliga sätt. Även biskopar kan
ju vara roade av järnvägar... Dock
får jag medge att konduktören i det
här fallet inte hade kunnat komma med
någon lika bra replik som den om
Stenstorp.
Sv: Biskopen, Stenstorp, Indien och Visby - Staffan Sävenfjord - 2005-03-19 08:29