Sv: Biskopen, Stenstorp, Indien och Visby

(Hans Broman | 2005-03-18 23:41)

Som ett svar på: Sv: Biskopen, Stenstorp och Indien skrivet av Staffan Sävenfjord den 18. mar 2005 22:56:40:

>>>>I ett inlägg i en dagens tidigare trådar, om smalspåriga sovvagnar, berättade Staffan Sävenfjord om biskop Hjalmar Danell i Skara och hans resa till Indien en gång, och hur konduktören på smalspårståget från Skara kommenterade biskopens hög med biljetter hela vägen till Indien med repliken "Det blir till att byta i Stenstorp".
---
>>>Så då kanske vi en gång för alla kan fastslå att berättelsen gäller biskop Hjalmar Danell och att den först i efterhand har applicerats på diverse andra biskopar. Här skulle man ju också kunna fråga: vilka andra biskopar skulle ha behövt börja sin resa med att åka tåg på en utpräglad sidobana?
>>
>>Biskopen i Strängnäs.
>>Biskopen i Visby är väl ett gränsfall. Gotlands Järnväg var smalspårig, som alla andra banor på Gotland, men öns huvudlinje.
>>>
>Ja, biskopen i Strängnäs är den ende jag kan komma på. Biskopen i Växjö blir ett gränsfall. Och hur man skall betrakta biskopen i Visby i sammanhanget är ju lite svårt. Men skulle han ut i stora världen började han väl knappast med att åka tåg.

Säg inte det! I varje fall på femtiotalet gick morgon och kväll tågen från Lärbro och Burgsvik till och från Visby hamn. I kommunickan var det annonserat som en anslutning och inte som en linjesträckning. Jag uppfattar det som en vink om att det inte var meningen att resande skulle resa bara den korta sträckan mellan Visby station och Visby hamn. Men jag har på känn att biskopen knappast skulle ha blivit avvisad från tåget om han hade gett sig sjutton på att börja en resa från Visby till Indien på detta ovanliga sätt. Även biskopar kan ju vara roade av järnvägar... Dock får jag medge att konduktören i det här fallet inte hade kunnat komma med någon lika bra replik som den om Stenstorp.


Sv: Biskopen, Stenstorp, Indien och Visby - Staffan Sävenfjord - 2005-03-19 08:29