Sv: Biskopen, Stenstorp och Indien
(Harald Nordius | 2005-03-19 10:04)
Som ett svar på: Sv: Biskopen, Stenstorp och Indien skrivet av Staffan Sävenfjord den 18. mar 2005 22:56:40:
>>>>I ett inlägg i en dagens tidigare
trådar, om smalspåriga sovvagnar,
berättade Staffan Sävenfjord om biskop
Hjalmar Danell i Skara och hans resa
till Indien en gång, och hur
konduktören på smalspårståget från
Skara kommenterade biskopens hög med
biljetter hela vägen till Indien med
repliken "Det blir till att byta i
Stenstorp". Staffan reste en stilla
varningsflagg för sanningshalten i
historien.
>>>>Men den stämmer nog. Hjalmar
Danells dotter Frida, tidigare
diakonissa i Växjö (där Staffan hör
hemma??), har berättat att när
biskopen mot slutet av år 1920 skulle
åka till Indien började resan med
smalspårståget mot Stenstorp. Och
biskopen, som var både imponerande
mäktig och samtidigt en spjuver,
räckte fram hela högen med biljetter
till Indien (det hade han ju inte
behövt, precis) till konduktören, som,
mycket riktigt, lika spjuveraktigt gav
biskopen det numera klassiska svaret.
Historien förtäljer inte huruvida de
båda herrarna gemensamt skrattade gott
åt situationen men osannolikt är
det inte.
>>>>Biskopens resmål var den indiska
delstaten Tamil Nadu, så kanske Madras
snarare än Bombay var destinationsorten
på biljetten. Måhända åkte han där
smalspårigt sovvagnståg någon gång
under sitt flera månader långa besök
i Indien. Höjdpunkten var när han
biskopsvigde den förste biskopen i
Tamil Evangelical Lutheran Church i den
lilla hamnstaden Tranquebar. Där deltog
jag för egen del 1978 i vigningen av
den sjunde efterträdaren till den
biskop Hjalmar Danell vigde och
återvände därifrån med smalspårigt
(dessutom ångloksdrivet) sovvagnståg
till Madras. Spårvidden var då 1000
mm. Linjen är numera inte alls
smalspårig utan tvärtom bredare än
normalt, 1676 mm. "Fattiga Indien" gör
stora investeringar i sitt
järnvägsnät.
>>>>Niklas Adell
>>>Tack för den bekräftelsen. Hjalmar
Danell hade också en son, Gustav Adolf,
som var domprost i Växjö. Av någon
anledning blev han aldrig biskop. Han
hade inte riktigt rätt uppfattning i
ämbetsfrågan.
>>>Mig hittar du däremot i Skara stift,
närmare bestämt i Borås. Där jag
hade en del kontakt med en annan av Hj
Danells söner, nämligen Sven Danell,
som också var biskop i Skara fast lite
senare. Det var också denne som
utfärdade min första venia (rätt för
icke prästvigd att förrätta
gudstjänst).
>>>Så då kanske vi en gång för alla
kan fastslå att berättelsen gäller
biskop Hjalmar Danell och att den först
i efterhand har applicerats på diverse
andra biskopar. Här skulle man ju
också kunna fråga: vilka andra
biskopar skulle ha behövt börja sin
resa med att åka tåg på en utpräglad
sidobana?
>>
>>Biskopen i Strängnäs.
>>Biskopen i Visby är väl ett
gränsfall. Gotlands Järnväg var
smalspårig, som alla andra banor på
Gotland, men öns huvudlinje.
>>>
>Ja, biskopen i Strängnäs är den ende
jag kan komma på. Biskopen i Växjö
blir ett gränsfall. Och hur man skall
betrakta biskopen i Visby i sammanhanget
är ju lite svårt. Men skulle han ut i
stora världen började han väl
knappast med att åka tåg.
Allt beror förstås på hur man
definierar sidobana, men nog låg väl
även Härnösand vid en sådan innan
Ostkustbanan byggdes. Byte i Långsele
var väl det som gällde.