Sv: Rälsbussar på Roslagsbanan ?
(Christer Göransson | 2005-03-19 17:34)
Som ett svar på: Sv: Rälsbussar på Roslagsbanan ? skrivet av Lennart Petersen den 19. mar 2005 16:39:03:
>>När jag var en ung man (1970?) så
har jag bestämt för mig att jag vid
något tillfälle såg gul-orangea
rälsbussar på Stocksundsbron. Far min
hävdade bestämt att jag hade drömt
detta så jag trodde på honom (va väl
bara runt en 5-6 år så pappas ord var
lag). Men jag undrar så här i
efterhand om jag faktiskt hade
rätt....
>-------------------
>Visst har du sett rätt. Det gick
smalspåriga YP-rälsbyssar på
Roslagsbanan, även in till
Stockholm.
>Enligt "Roslagsbanan 100 år" mellan
1960-1981.
>Naturligtvis främst på de icke
elektrifierade uppsala-Rimbo och
Rimbo-Hallstavik men användes också i
ett direkt båttåg
Stockholm-Norrtälje (Finländaren) i
början på 60-talet eftersom
hamnanslutningen i Norrtälje inte var
elektrifierad. Från 1967 till
nedläggningen 1969 var Rimbo-Norrtälje
avelektrifierad så alla tåg till
Norrtälje kördes med motorvagn och
likaså fortsatte man att köra YP-tåg
Stockholm-Rimbo. En kort period 72-73
var även elen avstängd Kårsta-Rimbo
men den allra sista tiden fram till
nedläggningen 12/1-1981 var det mest
eltåg.
>Även sträckan Djursholms
Ösby-Eddavägen hade en YP-motorvagn
mellan 1973-1976 som gick i ett (!!)
tåg om dagen.
När YP sattes in på Eddavägen 1973
gick det halvtimmestrafik.
Under en period i slutet av sextiotalet (1966-1968?) gick det till och med rälsbuss i två tågpar till Hägernäs på vardagsförmiddagen. Det var avgångarna 9.50 samt 11.40 som dom gick i. Normalt var det buss+släp i den första avgången, men den andra kunde ibland ha två av varje.
/Christer
Sv: Rälsbussar på Roslagsbanan - litet tillägg - Kurt Möller - 2005-03-19 20:21