Sv: Rälsbussar på Roslagsbanan ?

(Christer Göransson | 2005-03-19 17:34)

Som ett svar på: Sv: Rälsbussar på Roslagsbanan ? skrivet av Lennart Petersen den 19. mar 2005 16:39:03:

>>När jag var en ung man (1970?) så har jag bestämt för mig att jag vid något tillfälle såg gul-orangea rälsbussar på Stocksundsbron. Far min hävdade bestämt att jag hade drömt detta så jag trodde på honom (va väl bara runt en 5-6 år så pappas ord var lag). Men jag undrar så här i efterhand om jag faktiskt hade rätt....
>-------------------
>Visst har du sett rätt. Det gick smalspåriga YP-rälsbyssar på Roslagsbanan, även in till Stockholm.
>Enligt "Roslagsbanan 100 år" mellan 1960-1981.
>Naturligtvis främst på de icke elektrifierade uppsala-Rimbo och Rimbo-Hallstavik men användes också i ett direkt båttåg Stockholm-Norrtälje (Finländaren) i början på 60-talet eftersom hamnanslutningen i Norrtälje inte var elektrifierad. Från 1967 till nedläggningen 1969 var Rimbo-Norrtälje avelektrifierad så alla tåg till Norrtälje kördes med motorvagn och likaså fortsatte man att köra YP-tåg Stockholm-Rimbo. En kort period 72-73 var även elen avstängd Kårsta-Rimbo men den allra sista tiden fram till nedläggningen 12/1-1981 var det mest eltåg.
>Även sträckan Djursholms Ösby-Eddavägen hade en YP-motorvagn mellan 1973-1976 som gick i ett (!!) tåg om dagen.

När YP sattes in på Eddavägen 1973 gick det halvtimmestrafik.

Under en period i slutet av sextiotalet (1966-1968?) gick det till och med rälsbuss i två tågpar till Hägernäs på vardagsförmiddagen. Det var avgångarna 9.50 samt 11.40 som dom gick i. Normalt var det buss+släp i den första avgången, men den andra kunde ibland ha två av varje.

/Christer


Sv: Rälsbussar på Roslagsbanan - litet tillägg - Kurt Möller - 2005-03-19 20:21