Sv: Tågolyckan i Gårdsjö, för tidigt omlagd växel

(Gunnar E | 2005-09-15 20:10)

Som ett svar på: Sv: Tågolyckan i Gårdsjö skrivet av Lars Andersson den 15. sep 2005 16:05:33:

>Det var nordgående nattsnälltåg nr 4 som spårade ur i norra växeln i Gårdsjö 1945-06-29

I Nordisk Järnbanetidskrift 1947 fanns en artikel av Ture Hård om denna olycka (sid 180 - 187): Tågklareraren lade i förtid om två växlar vid utfarten, och snälltåget leddes därmed över till nedspåret, där det bakifrån körde in i ett stillastående godståg. Godståget hade blivit försenat pga att man tvingats koppla av en varmgången vagn, och hade sedan ställts upp på nedspåret norr om stationen för att snälltåget skulle komma förbi. Tågklarerarens alltför snabba växelomläggning berodde antagligen på att han snarast möjligt ville ge möjlighet för godståget att backa tillbaka till uppspåret och kunna fortsätta sin färd. Att växeln kunde läggas om berodde på att den mekaniska säkerhetsanläggningen var ganska primitiv, dock knappast sämre än på många andra linjestationer vid V Stambanan under denna tid. Utfartssignal norrut saknades, däremot fanns en tågvägshävstång, som dock enligt artikeln inte användes vid detta tillfälle. Den hade kanske inte heller hindrat olyckan.



Sv: Tågolyckan i Gårdsjö, för tidigt omlagd växel - AK - 2005-09-15 20:45