Sv: Tågolyckan i Gårdsjö, för tidigt omlagd växel
(Jonas Lind | 2005-09-16 08:05)
Som ett svar på: Sv: Tågolyckan i Gårdsjö, för tidigt omlagd växel skrivet av AK den 15. sep 2005 20:45:16:
>>>Det var nordgående nattsnälltåg nr
4 som spårade ur i norra växeln i
Gårdsjö 1945-06-29
>>I Nordisk Järnbanetidskrift 1947
fanns en artikel av Ture Hård om denna
olycka (sid 180 - 187): Tågklareraren
lade i förtid om två växlar vid
utfarten, och snälltåget leddes
därmed över till nedspåret, där det
bakifrån körde in i ett stillastående
godståg. Godståget hade blivit
försenat pga att man tvingats koppla av
en varmgången vagn, och hade sedan
ställts upp på nedspåret norr om
stationen för att snälltåget skulle
komma förbi. Tågklarerarens alltför
snabba växelomläggning berodde
antagligen på att han snarast möjligt
ville ge möjlighet för godståget att
backa tillbaka till uppspåret och kunna
fortsätta sin färd. Att växeln kunde
läggas om berodde på att den mekaniska
säkerhetsanläggningen var ganska
primitiv, dock knappast sämre än på
många andra linjestationer vid V
Stambanan under denna tid. Utfartssignal
norrut saknades, däremot fanns en
tågvägshävstång, som dock enligt
artikeln inte användes vid detta
tillfälle. Den hade kanske inte heller
hindrat olyckan.
>
>Peter L har på sin sida - några bilder - klicka! - som med till visshet gränsande sannolikhet är från olyckan i Gårdsjö 1945-06-29
>
>
Jag vill minnas att PV:s
Sherlock-ambitioner gav vid handen att
1) Årstiden stämde
2) Fordonen verkade rimliga
3) Samma fotograf hade tagit bilder
även vid en olycka på Karlsborgsbanan
inte så långt borta i tiden och det
är inte så långt bort geografiskt
4) Dubbelspåret tog vid denna tid slut
i Gårdsjö
5) Färdriktningen stämde med 4)
6) Alla övriga olyckor någon kunde
komma på hade något som med säkerhet
avgjorde att det inte var från
dessa.
Sv: Tågolyckan i Gårdsjö, för tidigt omlagd växel - Åke K - 2005-09-16 08:38