Lokbrist SMS-förklaring.
(Wedell | 2001-08-18 17:49)
Som ett svar på: Sv: Lokbrist skrivet av Hans Karlsson den 17. aug 2001 14:45:36:
SMS används på tågen på
svealandsbanan. Ett lok i varje ände,
ett som drar och ett som skjuter
på.
SMS står för seriell multipel
styrning, och är så gottsom samma sak
som en vanlig mulitipelkoppling mellan
två lok.
UIC kabeln fungerar som multipelkabel
genom hela tåget.
Alla lok är inte utrustade med SMS
utrustning. Utan endast ca 60 Rc6, lok
som till en början var RC5:or. Man kan
se på loket att det är ett SMS-lok om
man kontollerar hastighetsmätren i
loket. Ett SMS lok har två nålar som
anger hastighet, en gul (för det
främreloket) och en orange (således
för det bakre loket). Sen finns SMS
utrustningen i skåp S10 i maskinrummet
där man kontrollerar att båda loken
sänder och tar emot signaler. Det är
alltså även fullt möjligt att köra
två SMS Rc6:or som går intillvarandra
i multipel via SMS istället för att
koppla multipelkabeln vid
multipelkörning.
Tack vare SMS blir vändtiderna kortare
på slutstationerna. Dels slipper man
rundgång, och dels så kan lokföraren
själv utföra bromsprov på tåget.
Lyser lampa "SMS ok" i loket du sitter i
så kan du göra ett bromsprov. Lampa
"lokbroms till" resp. "lokbroms från"
gäller båda loken. Vilket innebär att
om du bromsar med tågbromsen och lampa
"lokbroms till" tänds, då har du broms
på det bakre loket som är sista fordon
i tåget. Väldigt bra.
Och lamporna fungerar precis som i
mulipel, drar du till lokbromsen (ZBR
10) på loket får du INTE lokbroms
till, eftersom att du inte har bromsen
till på det bakre loket då, (ZBR är
inte multipelkopplad), utan både
"lokbroms till" och "Lokbroms från"
blir släckta då du drar ZBR.
Men i stora drag, SMS ett lok i varje ände är samma sak som multipel i princip!
Wedell lokf VÅ.
SMS förklaring.... - Wedell - 2001-08-18 17:52