SMS förklaring....

(Wedell | 2001-08-18 17:52)

Som ett svar på: Lokbrist SMS-förklaring. skrivet av Wedell den 18. aug 2001 17:49:50:

>SMS används på tågen på svealandsbanan. Ett lok i varje ände, ett som drar och ett som skjuter på.
>SMS står för seriell multipel styrning, och är så gottsom samma sak som en vanlig mulitipelkoppling mellan två lok.
>UIC kabeln fungerar som multipelkabel genom hela tåget.
>Alla lok är inte utrustade med SMS utrustning. Utan endast ca 60 Rc6, lok som till en början var RC5:or. Man kan se på loket att det är ett SMS-lok om man kontollerar hastighetsmätren i loket. Ett SMS lok har två nålar som anger hastighet, en gul (för det främreloket) och en orange (således för det bakre loket). Sen finns SMS utrustningen i skåp S10 i maskinrummet där man kontrollerar att båda loken sänder och tar emot signaler. Det är alltså även fullt möjligt att köra två SMS Rc6:or som går intillvarandra i multipel via SMS istället för att koppla multipelkabeln vid multipelkörning.
>Tack vare SMS blir vändtiderna kortare på slutstationerna. Dels slipper man rundgång, och dels så kan lokföraren själv utföra bromsprov på tåget. Lyser lampa "SMS ok" i loket du sitter i så kan du göra ett bromsprov. Lampa "lokbroms till" resp. "lokbroms från" gäller båda loken. Vilket innebär att om du bromsar med tågbromsen och lampa "lokbroms till" tänds, då har du broms på det bakre loket som är sista fordon i tåget. Väldigt bra.
>Och lamporna fungerar precis som i mulipel, drar du till lokbromsen (ZBR 10) på loket får du INTE lokbroms till, eftersom att du inte har bromsen till på det bakre loket då, (ZBR är inte multipelkopplad), utan både "lokbroms till" och "Lokbroms från" blir släckta då du drar ZBR.
>Men i stora drag, SMS ett lok i varje ände är samma sak som multipel i princip!
>Wedell lokf VÅ.