Sv: Omformarstationer...
(Ingemar Johnsson | 2006-08-29 12:41)
Som ett svar på: Sv: Omformarstationer... skrivet av Peter B den 29. aug 2006 11:13:43:
>
>
>>Några frågor ang.
omformarstationer.
>>Varför är dessa placerade in i berg?
När byggde man dessa och i vilket syfte
främst, "byta strömrikning" genom två
tunnlar o ett litet kontrollrum???
>>Bildgalleri från
sådan station
>>Vart finner man den ovanstående?
Eller kanske bäst att hålla hemligt
för ev. vandaler...
>Det finns några artiklar i TÅG under
gångna åren skrivet av undertecknad.
Där får du en hel del förklaring till
dina frågor. Det skulle ta rätt mycket
tid att repetera allt här. Kanske
någon annan känner sig hågad att
svara mer?
>Annars är bilderna från Grängesberg.
Omfstn lades ned där 2001 och BV uppgav
då att hela anläggningen sålts till
en skola som skulle ha undervisning i
bergsarbeten.
>Det är trist att det inte fanns något
musealt intresse i den stationen, den
representerade nämligen hela
utvecklingsfasen för svenska
bergsstationer i och med att den gamla
tunneln var byggd 1945-46 och visade
första generationen. Nya tunneln var
byggd 1961-1962 och representerar
senaste generationen.
Hej!
Jag håller helt med dig, ett omformarstationsmuseum som del av Grängesbergs Järnvägsmuseum hade varit toppen, tror att allmänhetens intresse att besöka en omformarstation i övrigt är ganska ringa i och med att man inte kan knyta några personliga minnen till dem till skillnad från pass.vagnar och lok. Man kan ju titta på vilket järnvägsmuseum som helst så ser man snedfördelningen. Likadant så är det ju egentligen bara på Maritiman här i Göteborg som ett fartygsmuseum (undantagandes de militära) någonsin innehåller annat än något fartyg för passagerarbefordran.
Hälsar
Ingemar