Sv: 900 mm i Sverige. Svar från LKAB

(Leif B | 2007-03-05 22:13)

Som ett svar på: Sv: 900 mm i Sverige LKAB skrivet av Leif B den 05. mar 2007 15:47:22:

>>>>>>Var har spårvidden 900 mm funnits i någon nämnvärd omfattning, och var finns den kvar i operativ drift idag?
>>>>>>Om vi bortser från 891 mm, vilka närbesläktade spårvidder till 900 mm finns/har funnits? 914 mm har jag hört talas om, men vet inget om.
>>>>>>undrar Bobo L
>>>>>Det slår mig att vi faktiskt har en 900 mm bana i Sverige med STAX 30 och tunga tåg. På 775-metersnivån i Kirunavaara!
>>>>>/Leif
>>>>----------
>>>>Lite komplicerat. Enligt Karl Palm: LKAB locomotives användes 900mm på avvägning 420m men 891mm på avvägning 540m och sedan även 891mm på avvägning 775m
>>>>Dessa nivåer är historiska eftersom transportnivån numera är på avvägning -1045m och från 2013 räknar man med en ny transportnivå på -1365m.
>>>>Tyvärr hittar jag ingen uppgift på spårvidd för -1045.
>>>> Gruvan håller på att undersökas ner till ca -1800m och enligt LKAB förefaller det mycket lovande på extremt djup med bredare malmkropp och bättre malmkvalitet med mindre fosfor.
>>>>De nivåtal som används vid beskrivning av gruvan är det negativa talet mot malmbergets ursprungliga höjd som i tur är ca 260m över marknivån i Kiruna.
>>>>Gruvnivån i sig är en av världens djupaste järnvägar och har alla förutsättningar att bli den absolut djupaste.
>>>Tack för uppgifterna!
>>>men är det någon skillnd på 891 och 900 mm med "gruvtoleranser"? spitz
>>>/Leif
>>---------
>>Vet inte. Men gissningsvis så är väl gruvjärnvägen byggd med noggranna dimensioner och med hög standard. Det är ju faktiskt enorma mängder som fraktas på. Räknat i ton men inte tonkm till och med mer än det som fraktas ut på Bv spår eftersom det är råmalmen som sedan sovras.
>>Ett driftstopp vid t.ex en urspårning får ju också konsekvenser för driften även om det på många ställen finns dubelspår och alternativvägar.
>>När man gick ner till ny nivå och ändrade till 891 så köptes även nya lok så allt dimensionerades för spårvidden.
>>Varför man ändrade spårvidd kunde ju dock vara intressant att få förklarat, det verkar inte finnas någon vettig anledning att föredra 891 framför 900.
>>LKAB spår,lok och vagnar verkar vara styvmoderligt behandlade och veterligen är Karl E Palms häfte det enda som getts ut på marknaden tillsammans med "På meterspåe under midnattsol" som i huvudsak avhandlar spårvägarna, även den normalspåriga gruvspårvägen (LKAB har haft minst 5 spårvidder , det fanns även 1000mm och 600mm spår i gruvdriften)
>>Jag antar att Mbv Malmbanans vänner har åtskilligt med kunskaper och kanske tryckt en del i sin medlemstidning jag har den inte tyvärr men det vore fascinerande med ett stort verk om LKAB spår och rullande materiel.
>>Förutom de rena gruvloken har man haft ,och har , en del säregna el och diesellok för utlastningen i öppen dag.
>>Och ovanpå det alla lok och vagnar som använts på SJ,NSB och Bv spår som R,Oa,Of fram till IORE så blir det en fascinerande värld.
>>Vid SJK besök i gruvan fick vi,förutom besöksgruvan,komma ner till den nivå där man hade verkstäderna för lok och vagnar men inte utlastnings/huvudnivån.
>Även jag har varit ner i gruvan - en fascinerande värld! Om inte mitt minne svkier mig var det just K-E Palm som visade mig lokverkstaden på 540-metersnivån. (I det bergrum där besökgruvan är nu.)
>Jo, numera är det väl betongsyll(?) och annars skruvas säkert underläggsplattorna i syllen "på fabrik" med noggranna toleranser. Förr var det nog lite mer hantverk! Lite, lite allvarlig är jag ändå för nog är gruvvärlden lite annorlunda en annan industri, mera hårda tag och mindre finlir... Sedan är ju en spårvidd inte bara ett nominellt mått utan egentligen ett nominellt mått+/-toleranser: 891 +15/-5 mm är fakstiskt samma sak som 900 +6/-14 mm!
>Instämmer i att det vore intressant att få veta mer om resonemangen!
>/Leif

Jag frågade Raymond Hedman (författaren till "Spår av ett sekel") och han svarade:

"Ja du, det här är en fråga för niträknarna. Från början av 1950-talet, när man breddade underjordsspårvidden från 750 mm till 900 mm har man angivit spårvidden till 900 mm, men från och med 775 m nivån har 891 mm angivits som spårvidd. Det har inte hindrat att viss rullande materiel – GIA-lok, vissa materialvagnar etc flyttades från 540 m nivån till 775 utan spårviddsändring. 9 mm hit eller dit på ett spårsystem i en gruva där man använder breda hjulringar har väl inte tillmätts någon större betydelse åtminstone inte för långsamtgående service fordon. Numera, på 1015 m nivån kör man med förarlösa pendeltåg i hög hastighet på helsvetsat spår. Då har nog millimetrarna större betydelse och troligen tog man också hänsyn till det när man beställde utrustningen för 775 m nivån. Jag har faktiskt frågat de som designade spårnivån om detta. Svaren har varit svävande, men tydligen har man rättat sig efter att det fanns en utarbetad hjul- och spårstandard för 891 mm. Någon trodde t.o.m. att 900 mm angav måttet mellan rälsmitt, men det kan inte stämma. Jag tror att detta är det närmaste sanningen man kan komma."



Sv: 900 mm i Sverige. Svar från LKAB - JDS - 2007-03-05 22:25
Sv: 900 mm i Sverige. Svar från LKAB - Lennart Petersen - 2007-03-05 22:31