Sv: Spårvägen i Kiruna år 1917. "Gruvspårvägen" har aldrig funnits!
(Leif B | 2007-05-27 12:54)
Som ett svar på: Sv: Spårvägen i Kiruna år 1917 skrivet av Ingemar Johnsson den 25. maj 2007 22:30:08:
>>>>Jag hittade dessa kartor, och undrar
om någon vet om den övre spårvägen
var normalspårig? Var det den som hade
vagnar från Sundsvall sedemera? Den
linjen som går mellan Gruvingenjören
och Jägmästarn.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>Visst hade det varit klädsamt om
man byggde en ny spårväg från gruvan
till den stad som ska flyttas nu iom
gruvutvidgningen. Det känns som om det
låg i tiden.
>>>>lle.
>>>Hej!
>>>Stadsspårvägen hade spårvidd 1000
mm medan Gruvspårvägen var
normalspårig. Där rullade flera vagnar
födda för jobb i Göteborg t.ex.
>>>Hälsar
>>>Ingemar
>>----------
>>Nu har jag själv blivit näpsad här
i Pv så då kan jag väl skicka vidare
att enda spårvägen var 1000mm. Den
så kallade "gruvspårvägen" var
järnväg men använde spårvagnar
(jämför med Lidingö)
>Hej!
>Jan Jangö (frid över hans minne)
benämnde normalspåret
"gruvspårvägen".
>Hälsar
>Ingemar
Jo, det är riktigt och jag tycker Jan
Jangö är värd alla ära för - bl.a.
- det första standardverket om
spårvagnar! Men uppe i Kiruna användes
aldrig benämningen
"Gruvspårvägen".
"Spårvägen" var meterspårig och gick i staden (som någon skrivet mellan Kirunavaara och Loussavaara och med en sidolinje till Thule.
I gruvan (dagbrottet) fanns banor för material- och i delvis malmtransport som kallades "Landshövdingebanorna". Dessa hade - som Harald påpekar - ursprungligen spårvidd 600 mm, byggdes gradvis om till meterspår (därför fick spårvägen meterspår!) och senare normalspår. På landshövdingebanorna kördes även personaltransporter (främst) vid skiftbytena. Efter ombyggnaden används gamla kupévagnar från FLJ och ÖKJ (bl.a. Sveriges första personboggivagn som ny finns på Järnvägsmuseum). Dessa kallades "finkor" och drogs av landshövdingebanans ellok som gick på likström med spårvägsspänning (sådär 500-700 Volt). Även i underjorden ("Sjötunneln") användes finkor för personaltransporter. Sjötunneln gick i malmkroppen i Kirunavaara och mynningen syns i vänstra kanten på kartan.
1941 köptes fyra spårvagnssläp från Stockholms Spårvägar varav tre användes som finkar på landshövdingebanorna. Redan 1943 byggdes ett av släpen om till motorvagn med delar från en skrotad motorvagn på Spårvägen. På så sätt frigjordes naturligtvis ett lok från personaltransporterna. Under åren 1948-56 köptes begagnade spårvagnar (mest motorvagnar) från Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Gävle och användes dels på landshövdingebanorna i dagbrottet och dels i den nya liggväggstunneln som ersatte Sjötunneln.
Under åren 1958-61 ersattes spårvagnarna i gruvan med bussar.
Även om ordet "Gruvspårvägen" aldrig användes i Kiruna på den tiden det begav sig, så stör det inte mig om någon vill använda benämningen om de spårvagnar som rullade i gruvan. Trafiken i liggväggstunneln kan ju den som vill kalla för "Gruvtunnelbanan" även om "Kuj" ("Kiruna under jorden") var den gängse benämningen!
/Tack för de intressanta kartorna!
Leif
Sv: Spårvägen i Kiruna år 1917. "Gruvspårvägen" har aldrig funnits! - Ingemar Johnsson - 2007-05-27 15:30