Sv: Spårvägen i Kiruna år 1917. "Gruvspårvägen" har aldrig funnits!

(Leif B | 2007-05-27 12:54)

Som ett svar på: Sv: Spårvägen i Kiruna år 1917 skrivet av Ingemar Johnsson den 25. maj 2007 22:30:08:

>>>>Jag hittade dessa kartor, och undrar om någon vet om den övre spårvägen var normalspårig? Var det den som hade vagnar från Sundsvall sedemera? Den linjen som går mellan Gruvingenjören och Jägmästarn.
>>>> >>>>
>>>> >>>>Visst hade det varit klädsamt om man byggde en ny spårväg från gruvan till den stad som ska flyttas nu iom gruvutvidgningen. Det känns som om det låg i tiden.
>>>>smilelle.
>>>Hej!
>>>Stadsspårvägen hade spårvidd 1000 mm medan Gruvspårvägen var normalspårig. Där rullade flera vagnar födda för jobb i Göteborg t.ex.
>>>Hälsar
>>>Ingemar
>>----------
>>Nu har jag själv blivit näpsad här i Pv så då kan jag väl skicka vidare att enda spårvägen var 1000mm. Den så kallade "gruvspårvägen" var järnväg men använde spårvagnar (jämför med Lidingö)
>Hej!
>Jan Jangö (frid över hans minne) benämnde normalspåret "gruvspårvägen".
>Hälsar
>Ingemar


Jo, det är riktigt och jag tycker Jan Jangö är värd alla ära för - bl.a. - det första standardverket om spårvagnar! Men uppe i Kiruna användes aldrig benämningen "Gruvspårvägen".

"Spårvägen" var meterspårig och gick i staden (som någon skrivet mellan Kirunavaara och Loussavaara och med en sidolinje till Thule.

I gruvan (dagbrottet) fanns banor för material- och i delvis malmtransport som kallades "Landshövdingebanorna". Dessa hade - som Harald påpekar - ursprungligen spårvidd 600 mm, byggdes gradvis om till meterspår (därför fick spårvägen meterspår!) och senare normalspår. På landshövdingebanorna kördes även personaltransporter (främst) vid skiftbytena. Efter ombyggnaden används gamla kupévagnar från FLJ och ÖKJ (bl.a. Sveriges första personboggivagn som ny finns på Järnvägsmuseum). Dessa kallades "finkor" och drogs av landshövdingebanans ellok som gick på likström med spårvägsspänning (sådär 500-700 Volt). Även i underjorden ("Sjötunneln") användes finkor för personaltransporter. Sjötunneln gick i malmkroppen i Kirunavaara och mynningen syns i vänstra kanten på kartan.

1941 köptes fyra spårvagnssläp från Stockholms Spårvägar varav tre användes som finkar på landshövdingebanorna. Redan 1943 byggdes ett av släpen om till motorvagn med delar från en skrotad motorvagn på Spårvägen. På så sätt frigjordes naturligtvis ett lok från personaltransporterna. Under åren 1948-56 köptes begagnade spårvagnar (mest motorvagnar) från Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Gävle och användes dels på landshövdingebanorna i dagbrottet och dels i den nya liggväggstunneln som ersatte Sjötunneln.

Under åren 1958-61 ersattes spårvagnarna i gruvan med bussar.

Även om ordet "Gruvspårvägen" aldrig användes i Kiruna på den tiden det begav sig, så stör det inte mig om någon vill använda benämningen om de spårvagnar som rullade i gruvan. Trafiken i liggväggstunneln kan ju den som vill kalla för "Gruvtunnelbanan" även om "Kuj" ("Kiruna under jorden") var den gängse benämningen!

/Tack för de intressanta kartorna!
Leif


Sv: Spårvägen i Kiruna år 1917. "Gruvspårvägen" har aldrig funnits! - Ingemar Johnsson - 2007-05-27 15:30