Sv: Katrineholm 1980

(Gunnar Lilienberg | 2007-06-26 13:15)

Som ett svar på: Katrineholm 1980 skrivet av Svante Bolander den 25. jun 2007 20:41:20:

>En station där knappast en spårmeter är sig lik efter den omfattande uppgraderingen på 1990-talet. Även alla signaler är utbytta trots att de sedan länge varit K-märkta. Tidigare var stationen en traditionell järnvägsknut med hantering av all slags trafik. Läs gärna Lars Ågrens beskrivning i "Spår 2006".
>I dag är Katrineholm mest en avfart från Västra stambanan till Södra Stambanan där genomfartstågen t/fr den senare kan hålla minst 130 km/h mot tidigare bara 40 km/h.
>Bilden visar östra infarten 1980 några dagar efter att ett tåg kört förbi infarten i stopp och mejat ner några stolpar bakom skyddsspårets stoppbock. Någon som vet mer om den olyckan, det var före ATC förstås?

Jag är osäker på om det är samma olycka vi tänker på, men en vän till mig var med om en olycka i Katrineholm vid denna tidpunkt. Han berättade att den yttersta kupén i den vagnen han reste i, var så deformerad att väggen mot vagnens gavel slutade vid kanten av soffan. Den ende som reste i denna kupé hade dock klarat sig utan skador eftersom han hade legat och sovit på soffan.

Ovanstående är sagt med reservation för att det är frågan om andrahandsuppgifter och att mitt minne kan svika en aning. Uppgiften antyder dock att det var frågan om någon kollision av något slag, något som jag har en svag minnesbild av att så var fallet. Jag kan minnas fel och det kan ju ha inträffat fler olyckor i Katrineholm vid den tiden. SJ var ju mycket olycksdrabbat vid denna tidpunkt.


Sv: Katrineholm 1980 - Ulf Nyström - 2007-06-26 13:31