Sv: Katrineholm 1980
(Gunnar Lilienberg | 2007-06-26 13:15)
Som ett svar på: Katrineholm 1980 skrivet av Svante Bolander den 25. jun 2007 20:41:20:
>En station där knappast en spårmeter
är sig lik efter den omfattande
uppgraderingen på 1990-talet. Även
alla signaler är utbytta trots att de
sedan länge varit K-märkta. Tidigare
var stationen en traditionell
järnvägsknut med hantering av all
slags trafik. Läs gärna Lars Ågrens
beskrivning i "Spår 2006".
>I dag är Katrineholm mest en avfart
från Västra stambanan till Södra
Stambanan där genomfartstågen t/fr den
senare kan hålla minst 130 km/h mot
tidigare bara 40 km/h.
>Bilden visar östra infarten 1980
några dagar efter att ett tåg kört
förbi infarten i stopp och mejat ner
några stolpar bakom skyddsspårets
stoppbock. Någon som vet mer om den
olyckan, det var före ATC förstås?
Jag är osäker på om det är samma olycka vi tänker på, men en vän till mig var med om en olycka i Katrineholm vid denna tidpunkt. Han berättade att den yttersta kupén i den vagnen han reste i, var så deformerad att väggen mot vagnens gavel slutade vid kanten av soffan. Den ende som reste i denna kupé hade dock klarat sig utan skador eftersom han hade legat och sovit på soffan.
Ovanstående är sagt med reservation
för att det är frågan om
andrahandsuppgifter och att mitt minne
kan svika en aning. Uppgiften antyder
dock att det var frågan om någon
kollision av något slag, något som jag
har en svag minnesbild av att så var
fallet. Jag kan minnas fel och det kan
ju ha inträffat fler olyckor i
Katrineholm vid den tiden. SJ var ju
mycket olycksdrabbat vid denna tidpunkt.
Sv: Katrineholm 1980 - Ulf Nyström - 2007-06-26 13:31