Sv: Järnvägshistoriskt Forum på ny plattform
(Jonny Saljefeldt | 2007-12-30 10:16)
Som ett svar på: Sv: Järnvägshistoriskt Forum på ny plattform skrivet av Niklas Biedermann den 30. dec 2007 10:01:59:
>>>Intressant redogörelse - tack för
den. Några frågor:
>>>Har du några siffror på
trafikmängden?
>>Vi har i snitt 85000 sidhämtningar
per dag, max för december var 150000
men vi har historiskt sett haft uppemot
200000 sidhämtningar per dag. Det
motsvarar en till två sidhämtningar
per sekund dygnet runt årets alla
dagar, även om trafiken i praktiken
inte är så jämt utsprid över dygnet.
Det är denna trafikvolym som oroar mig
mest, det är inte så kul om
svarstiderna blir långa.
>>Tack och lov ligger inte bilderna som
visas i Postvagnen hos
forumleverantören, så en genomsnittlig
sida är bara c:a 5,5 kilobyte. Vilket i
sin tur skulle motsvara c:a 15 - 25
gigabyte trafik i månaden.
>>Det görs i snitt drygt 300 inlägg om
dagen, vilket på ett år blir c:a
116000 inlägg. Detta ger oss 625
megabyte rådata per år, vilket i sin
tur borde innebära att Postvagnens
arkiv närmar sig 4 gigabyte i storlek.
(Större delen av arkivet finns
nedsparat, även om de äldsta inläggen
från tiden före 2001 saknas.)
>>>Vilka webbhotell har du undersökt
redan?
>>Jag har som sagt i första hand letat
efter rena forumleverantörer, så
speciellt många webbhotell har jag inte
kollat upp ännu. A1 Host Web, Bahnhof,
FS-Data och One.com är ett par exempel
jag har tittat på, där
Järnvägshistoriskt forum har valt den
sistnämnda för sitt forum. Tar gärna
emot tips på fler forumleverantörer,
helst önskar jag informatiom där
webbhotellet också har använts i
praktiken.
>>>Hur är status beträffande den av
styrelsen i början av året annonserade
ambitionen att omarbeta SJK:s hemsida?
Jag antar att det i det fallet mest
handlar om att kunniga personer måste
avsätta tid för arbetet.
>>Detta är tyvärr lite av ett
sorgebarn, arbetet borde ha varit klart
nu. Men bland annat på grund av
oklarheter kring vad vi egentligen
behöver har detta arbete försenats
kraftigt, men vi planerar nu för en
sjösättning våren 2008.
>>/Daniel
>Någon av datortidningarna (kommer inte
ihåg vilken) testade lågbudgethotell
med avseende på "obegränsad trafik".
Både enligt webhotellens avtal och
enligt testen var trafiken bara
"obegränsad" så länge den var
begränsad. Konton med för mycket
trafik stängdes helt sonika utan
förvarning eller trafiken stryptes utan
möjlighet att kunna öka den.
Misstänker att det inte är någon
nyhet för Dig men eftersom det i dessa
diskussioner alltid dyker upp någon som
tror på dessa "gratisluncher". Men så
länge man har måttlig trafik funkar
t.ex. One utmärkt. Ett annat problem
med dessa är att de inte har råd med
varningar, rekommendationer mm.
Installerar man ett script felaktigt så
att det saggar ned deras server, blir
ett säkerhetshål eller på nåt annat
sätt inte passar är det bara adjöss
till kontot utan kommentar. (dvs hela
forumet väck) Jag har dock ingen egen
erfarenhet av detta, bara läst om det.
FS-data (där jag varit kund åt en
förening) skickar mail eller ringer och
förselår förbättringar eller går in
i koden och fixar det som vart mindre
bra.
>Om jag inte är felunderrättad har
väl SS-Forum många gånger fått öka
trafikvolymen för att det gick för
segt. Ligger väl på FS-data?
Jag har samma uppfattning angående "obegränsad trafik" - det är ffa ett marknadsföringsgrepp för många lågprishotell. Därmed inte sagt att en del av dessa hotell kan fungera alldeles utmärkt, jag har själv t ex goda erfarenheter av one.com, men det gäller då sajter med ganska måttliga trafikvolymer.
En annan sak som kan vara problematisk
med en del lågprishotell är avsaknaden
av en ordentlig backup. För några år
sedan var det ett forum (minns inte
vilket men det var nog inte
tågrelaterat) på FS-data som råkade
ut för en hårddisk-krasch. Det visade
sig då att någon backup inte fanns.
Det är viktigt att noga läsa igenom
villkoren och vad som utlovas i detta
avseende.
Sv: Järnvägshistoriskt Forum på ny plattform - Niklas Biedermann - 2007-12-30 10:26