Sv: Go west del 9, genom Klippiga bergen

(Ingwar Åfeldt | 2007-12-31 04:59)

Som ett svar på: Go west del 9, genom Klippiga bergen skrivet av Johan Wahlstedt den 31. dec 2007 02:44:09:

>Fortsätter med reseberättelsen från USA, det var ett tag sedan sist men det tar ju så tid att skriva något...

>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8037.JPG
>I serpentiner går det uppåt och uppåt. Tre lok känns helt plötsligt ganska rimligt…
>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8039.JPG
>Efter frukost blev det en stund i utsiktsvagnen. Åtta mil framåt (nåja) och en dryg mil uppåt (2816 möh) från Denver kommer man till Moffat tunnel, USAs längsta(?) järnvägstunnel på 10 km (genom klippiga bergen som sagt :) ). Tunneln öppnades 1927 och ersatte den långa och höga vägen över Rollins pass. Strax innan tunneln gör man utrop om att man ska ta en sittplats och inte gå mellan vagnarna förrän tåget är igenom, när man tittat på det här videoklippet på Youtube inser man att diesellok och tunnlar inte är så bra… Hjälploken bak i tåget är dessutom bemannade med förare…
----------

Trevligt resereportage! Tack för det! Nej, diesellok och långa tunnlar är ingen bra kombination. Moffat Tunnel är inte den längsta järnvägstunneln i USA. Det är the Cascade Tunnel, 12,5 km, som innehar den titeln. Där använder man dörrar och stora fläktar för att rensa luften efter tågen. I östra mynningen finns det dörrar som stänger till tunneln när tåg västerut har åkt in i tunneln. Fläktarna blåser luft västerut genom tunneln. Så länge tåget är i tunneln så går fläktarna med reducerad fart. När tåget har lämnat tunneln går fläktarna med full fart i 30 minuter. För tåg österut hålls dörrarna i den östra mynningen stängda tills tåget har ca 1000 m kvar till mynningen. Tåg österut får alltså åka i motvind genom tunneln.

M v h
Ingwar


Sv: Go west del 9, genom Klippiga bergen - Niklas Bygdestam - 2007-12-31 12:07