Sv: Go west del 9, genom Klippiga bergen
(Thomas K Ohlsson | 2007-12-31 12:11)
Som ett svar på: Sv: Go west del 9, genom Klippiga bergen skrivet av Niklas Bygdestam den 31. dec 2007 12:07:01:
>>>Fortsätter med reseberättelsen
från USA, det var ett tag sedan sist
men det tar ju så tid att skriva
något...
>>>
>>>I serpentiner går det uppåt och
uppåt. Tre lok känns helt plötsligt
ganska rimligt
>>>
>>>Efter frukost blev det en stund i
utsiktsvagnen. Åtta mil framåt (nåja)
och en dryg mil uppåt (2816 möh) från
Denver kommer man till Moffat
tunnel, USAs längsta(?)
järnvägstunnel på 10 km (genom
klippiga bergen som sagt :) ). Tunneln
öppnades 1927 och ersatte den långa
och höga vägen över Rollins pass.
Strax innan tunneln gör man utrop om
att man ska ta en sittplats och inte gå
mellan vagnarna förrän tåget är
igenom, när man tittat på det här
videoklippet på Youtube inser man
att diesellok och tunnlar inte är så
bra
Hjälploken bak i tåget är
dessutom bemannade med förare
>>----------
>>Trevligt resereportage! Tack för det!
Nej, diesellok och långa tunnlar är
ingen bra kombination. Moffat Tunnel är
inte den längsta järnvägstunneln i
USA. Det är the Cascade Tunnel, 12,5
km, som innehar den titeln. Där
använder man dörrar och stora fläktar
för att rensa luften efter tågen. I
östra mynningen finns det dörrar som
stänger till tunneln när tåg
västerut har åkt in i tunneln.
Fläktarna blåser luft västerut genom
tunneln. Så länge tåget är i tunneln
så går fläktarna med reducerad fart.
När tåget har lämnat tunneln går
fläktarna med full fart i 30 minuter.
För tåg österut hålls dörrarna i
den östra mynningen stängda tills
tåget har ca 1000 m kvar till
mynningen. Tåg österut får alltså
åka i motvind genom tunneln.
>>M v h
>>Ingwar
>När jag ser filmen på YouTube så
mår jag illa trots att jag bara ser
röken på bildskärmen och inte står
där själv och andas in. Men jag undrar
hur den person som stod och filmade
mådde efter detta. Det kan inte vara
hälsosamt att så mitt i röken och
filma sådär. Hoppas att den personen
bar en skyddsmask
>De här tunnlarna borde verkligen
elektrifieras. Här talar vi verkligen
om miljö. Att med fläktar blåsa ut
röken som beskrivs verkar ju bara vara
toppen på ett isberg. Och någonstans
tar ju då den milöfarliga röken
vägen
.
Cascadetunneln var elekrifierad fram
till 1956 - när den på vanligt
amerikanskt maner
"avelektifierades"...
/TKO
Sv: Go west del 9 - obs. att "Cascade Tunnel" handlar om... - Kurt Möller - 2008-01-03 16:11