Sv: Vad kostar det - då tar ju pengarna slut snart då?
(Per Sillén | 2008-02-25 07:21)
Som ett svar på: Sv: Vad kostar det - då tar ju pengarna slut snart då? skrivet av Daniel Rondslätt den 25. feb 2008 02:44:19:
>>>Sitter och funderar lite på hur
mycket det egentligen kostar att bygga
järnväg per kilometer. Jag inser att
det beror rätt mycket på terräng och
vilka krav man har på banan. Men om
någon har några ungefärliga svar vore
det inte fel. För att precisera lite
mer kan jag fråga vad det kostar att
bygga elektrifierat enkelspår med sth
130.
>>>Lite mer information om hur mycket
det skulle kosta att bygga för högre
sth, samt hur mycket dyrare dubbelspår
skulle bli skulle göra mig väldigt
glad.
>>>/Jonas
>>Det har väl på senare tid inte
byggts nya banor för så låg sth.
>>Normalpriset för dubbelspårig bana
för kategori B250 i medelsvår terräng
ligger väl kring 100 miljoner kr per
km. Enkelspår troligen cirka 70% av det
beloppet.
>>Den UIC-arbetsgrupp "Cost of High
Speed lines" som jag deltog i för snart
tio år sedan, kom fram till att i
medelsvår terräng ökade kostnaden
för tunnlar, broar, bankar och
skärningar med kvadraten på sth. I
plan terräng som på spanska
högslätten eller kring Laholm, var
kostnadsökningen mindre.
>>Vid bedömningar av kostnader för
Ostlänken och Götalandsbanan bör man
nog betrakta Kolmården och
Jönköping-Göteborg som svår terräng
och resten som medelsvår.
>---
>Detta innebär att 100 miljoner x73 km
= 7 Miljarder för Göteborg -
TRollhättan, Det är mer än de 3,5
miljarder jag erinrar mig att det skulle
gå på. Så är det motorväg inblandat
med, kanske det rör sig om 200 miljoner
per kilometer i Göta Älvdalen då?
>///Daniel
>---
3,5 verkar vara ett mycket gammalt
belopp. I framtidsplanen står en
miljard för pågående och fyra
miljarder för planerade
dubbelspårsutbyggnader. Sedan den
antogs har byggkostnadsindex skenat, så
Dina sju miljarder verkar realistiskt.
Sv: Vad kostar det - då tar ju pengarna slut snart då? - Ulf Nyström - 2008-02-25 09:10