Sv: Snöröjning på Roslagsbanan

(Mikael Hillbo | 2001-12-31 12:55)

Som ett svar på: Sv: Snöröjning på Roslagsbanan skrivet av Jakob Ehrensvärd den 31. dec 2001 04:28:30:

>>Fordonet du såg var X7p 56, alla nior har passerat yttersta växeln. Gissningsvis var OIG (oidentifierat grått fordon) inte plogen utan spårrensaren, den är lika grå och lika stor men lämpligare för mindre mängder snö.
>>Den har varit ute ett antal gånger i vintras, så nog verkar infrateknik pyssla om spåret lite.
>Ah, givetvis. X9:orna startade på 57... Låt oss kalla det olycksfall i arbetet smile-orange
>Jag kollade lite extra runt Täby C, men det såg lite klent röjt ut. I mitt 70-talsminne brukade man sänka plogen rejält, vilket bitvis gjorde det än mer attraktivt att promenera spårvägen från Näsbyalle till Näsbypark...
>Med andra ord, står C3p:n overksam ? Jag minns den som relativt vanlig gäst om vintrarna på 70- och början på 80-talen.

Plogen är nog i sig fullt fungerande (blev uppfräschad för några år sedan) men det saknas lämplig dragkraft. Kraften från X7p 56 (640 hk mot lokens 900) räcker utan problem men luftkapaciteten är nog för liten. Plogens vingar förbrukar stora mängder tryckluft för att fällas in och ut. För detta var de två Bdp-loken (3254 och 3255) försedda med dubbla kompressorer. Plogen har ingen egen kompressor och får luft via huvudledningen. Givetvis behöver tågbromsen då stängas av (annars skulle tåget bromsa varje gång en plog rördes) och endast dragkraftens direktbroms användas. Plogen själv är obromsad.
En spårrensare förbrukar mycket mindre luft då plogbladen endast lyfts och sänks med tryckluft.
Bdp 3254 finns som bekant kvar på banan men inte i körbart skick. Kanske en tankeställare för Infrateknik om det snöar mera....smile
/Mikael Hillbo


Bdp 3254 - Jakob Ehrensvärd - 2001-12-31 14:34