Apropå vackra amerikanska lok

(Tomas Stanislawski | 2001-12-31 18:27)

Det finns de som säger att de amerikanska järnvägsbolagen har fått lägga ut en himla massa pengar på att ersätta de enligt i mångas ögon vackra F-loken i förtid med GP-typen av lok eftersom F-loken helt enkelt var opraktiska för godstrafik.
Om man ser på F- resp. GP-typ av lok så har GP-typen rullat betydligt längre, F-loken har skrotats ut i efterhand nya lok har kommit men GP-loken renoverar man och använder igen.

mvh Tomas

Se även diskussion på railroad.net, länk nedan.
Om inte länken fungerar så komemr här essensen av inlägget:

So how about: WORST EMD locomotive design in terms of its effects on the railroad industry as a whole? I nominate, on that score, the FT. It started the railroads down the dead-end path of using streamlined carbody units on FREIGHT. Had the FT been offered in something more like the GP-7's carbody, there would never have been a freight covered wagon: the railroads wouldn't have demanded one, and the other locomotive builders, seeing a market only for roadswitcher type units for freight, would not have bothered designing FA and Sharknose and C-line types. My guess is that the American railroad network as a whole would have saved several hundred million dollars by the time dieselization was complete. (And the Santa Fe wouldn't have had to cook up the CF-7!)