Kommunal trafik i privata händer

(Tomas Sjöblom | 2002-01-01 14:23)

Allt tåg- och bussstrul i Stockholmsområdet vi nu ser i realtid, har i princip bara en grundläggande orsak. All privatiserings- och outsourcingshysteri som SL och ytters politikerna kört med sedan SL-90 (som säkert alla har glömt). Visst fanns det problem även före detta, men då -på den tiden, fanns det i alla fall interna resurser att till 100% råda över i form av egna fordon, egen personal, egna verkstäder samt reparations- och underhållsresurser och speciellt öronmärkta reservresurser i form av fordon och personal. Detta gjorde ett lättare från beslut till handling, då ett problem skulle lösas. Trots att pendeln då kördes av SJ, så fanns mer pengar i potten att lösa problemen, än vad någonsin CP idag har. Men både bussar, tunnelbanor, och förortsjärnvägarna samt spårvagnarna sköttes av SL's egna avdelningar eller dotterbolag.
Idag litar man på ett papper där två parter (långt ifrån den verklighetsnära trafikproduktionen alla vardagsnära problemställningar) har upphandlat/avtalat hur trafiken skall bedrivas.

Sv: Kommunal trafik i privata händer - crippa - 2002-01-01 14:33
Sv: Kommunal trafik i privata händer - Göran Kannerby - 2002-01-01 14:36
Sv: Kommunal trafik i privata händer - Hans Pursche - 2002-01-01 16:23
Sv: Kommunal trafik i privata händer - Cip - Niklas Biedermann - 2002-01-02 02:32