Sv: Kommunal trafik i privata händer
(Tomas Sjöblom | 2002-01-01 15:13)
Som ett svar på: Sv: Kommunal trafik i privata händer skrivet av Göran Kannerby den 01. jan 2002 14:36:58:
>>Allt tåg- och bussstrul i
Stockholmsområdet vi nu ser i realtid,
har i princip bara en grundläggande
orsak. All privatiserings- och
outsourcingshysteri som SL och ytters
politikerna kört med sedan SL-90 (som
säkert alla har glömt). Visst fanns
det problem även före detta, men då
-på den tiden, fanns det i alla fall
interna resurser att till 100% råda
över i form av egna fordon, egen
personal, egna verkstäder samt
reparations- och underhållsresurser och
speciellt öronmärkta reservresurser i
form av fordon och personal. Detta
gjorde ett lättare från beslut till
handling, då ett problem skulle lösas.
Trots att pendeln då kördes av SJ, så
fanns mer pengar i potten att lösa
problemen, än vad någonsin CP idag
har.
>Men är det inte just det som var
syftet? Om man skall göra en verksamhet
billigare kan det inte längre finnas
lika mycket "pengar i potten"!
>Däremot vore det intressant med en mer
politisk diskussion om man skall spara
pengar på denna verksamhet.
Naturligtvis skall all verksamhet
bedrivas effektivt, men det finns också
ett optimalt läge för alla
verksamheter, ett läge där varje
besparing på sikt leder till en
fördyring.
>:-)
Problemet är nog det motsatta, det har
med all största sannolikhet kostat mer
pengar -relativt sett, under 90-talet
och nu på början på 00-talet. Nu är
det fler trafikföretag och
entreprenörsföretag som i olika
ägarstrukturer skall helt enkelt skall
tjäna pengar på den summa pengar SLL
har till buds för den kollektiva
trafiken.
Och ingen utförare gör något gratis
eller utan extra beställning, och
beställarna är i viss mån bakbundna
av politiska mål eller sin egen
fantasilöshet om vad som kan hända i
det verkliga livet.
Sv: Kommunal trafik i privata händer - Göran Kannerby - 2002-01-01 18:26