Sv: Kommunal trafik i privata händer

(Tomas Sjöblom | 2002-01-01 15:13)

Som ett svar på: Sv: Kommunal trafik i privata händer skrivet av Göran Kannerby den 01. jan 2002 14:36:58:

>>Allt tåg- och bussstrul i Stockholmsområdet vi nu ser i realtid, har i princip bara en grundläggande orsak. All privatiserings- och outsourcingshysteri som SL och ytters politikerna kört med sedan SL-90 (som säkert alla har glömt). Visst fanns det problem även före detta, men då -på den tiden, fanns det i alla fall interna resurser att till 100% råda över i form av egna fordon, egen personal, egna verkstäder samt reparations- och underhållsresurser och speciellt öronmärkta reservresurser i form av fordon och personal. Detta gjorde ett lättare från beslut till handling, då ett problem skulle lösas. Trots att pendeln då kördes av SJ, så fanns mer pengar i potten att lösa problemen, än vad någonsin CP idag har.
>Men är det inte just det som var syftet? Om man skall göra en verksamhet billigare kan det inte längre finnas lika mycket "pengar i potten"!
>Däremot vore det intressant med en mer politisk diskussion om man skall spara pengar på denna verksamhet. Naturligtvis skall all verksamhet bedrivas effektivt, men det finns också ett optimalt läge för alla verksamheter, ett läge där varje besparing på sikt leder till en fördyring.
>:-)
Problemet är nog det motsatta, det har med all största sannolikhet kostat mer pengar -relativt sett, under 90-talet och nu på början på 00-talet. Nu är det fler trafikföretag och entreprenörsföretag som i olika ägarstrukturer skall helt enkelt skall tjäna pengar på den summa pengar SLL har till buds för den kollektiva trafiken.
Och ingen utförare gör något gratis eller utan extra beställning, och beställarna är i viss mån bakbundna av politiska mål eller sin egen fantasilöshet om vad som kan hända i det verkliga livet.


Sv: Kommunal trafik i privata händer - Göran Kannerby - 2002-01-01 18:26