Sv: Vill man så går det nog med sjuan oxå
(Mikael Hillbo | 2002-01-01 18:57)
Som ett svar på: Vill man så går det nog med sjuan oxå skrivet av Hans Wicklund den 31. dec 2001 16:14:55:
>>Tack för det klargörandet! Märkligt
att man renoverar plogen utan att
fundera på vad som skall knuffa den
framåt... Kanske det inte är någon
mastodontinstats att förse den med egen
kompressor ?
>Med lite god vilja så kan man nog fixa
så att plogen går att använda:
>Men en hyfsad normal dieselkompressor
på en tillkopplad flakvagn och lång
bör man få luft så att det
räcker.
>/HW
Jag kom på ytterligare en skillnad
mellan RB´s lok och motorvagnar. Loken
har (hade...) en fläkt, monterad på
omformaren, som konstant blåser varm
maskinrumsluft ner genom banmotorerna.
En klar fördel när man ska köra i
snö. Motorvagnarna har endast
självventilerande motorer som givetvis
är mer känsliga för mycket snö.
Speciellt i lägre hastigheter (vid
plogning) blir effekten dålig och snön
kan komma in i motorerna. Loken
fungerade oftast mycket bra vintertid
med färre motorfel etc än
motorvagnarna.
/Micke