Sv: Vill man så går det nog med sjuan oxå

(Mikael Hillbo | 2002-01-01 18:57)

Som ett svar på: Vill man så går det nog med sjuan oxå skrivet av Hans Wicklund den 31. dec 2001 16:14:55:

>>Tack för det klargörandet! Märkligt att man renoverar plogen utan att fundera på vad som skall knuffa den framåt... Kanske det inte är någon mastodontinstats att förse den med egen kompressor ?
>Med lite god vilja så kan man nog fixa så att plogen går att använda:
>Men en hyfsad normal dieselkompressor på en tillkopplad flakvagn och lång bör man få luft så att det räcker.
>/HW

Jag kom på ytterligare en skillnad mellan RB´s lok och motorvagnar. Loken har (hade...) en fläkt, monterad på omformaren, som konstant blåser varm maskinrumsluft ner genom banmotorerna. En klar fördel när man ska köra i snö. Motorvagnarna har endast självventilerande motorer som givetvis är mer känsliga för mycket snö. Speciellt i lägre hastigheter (vid plogning) blir effekten dålig och snön kan komma in i motorerna. Loken fungerade oftast mycket bra vintertid med färre motorfel etc än motorvagnarna.
/Micke