Sv: Roslagsbanan verkar komma igång?

(Lennart Larsson | 2002-01-02 13:23)

Som ett svar på: Roslagsbanan verkar komma igång? skrivet av Rolf Segelström den 01. jan 2002 23:58:57:

>Hej!
>Först läs Mikael Hillbos kommentarer nedan. Instämmer helt. Dessutom tillkommer anbudseländet. Ingenting får kosta. Vinsten är ju hotad. Förr kunde tex. Banavd (num. Banproduktion) låna förare och personal av Trafiken (Connex). Nu ska man förhandla om kostnader. Vem ska betala?
>För en 1/2 timme sedan c:a passerade X7p 56 (numera hjälpvagn) och spårrensaren Lindholmen riktning Kårsta.
>Strax efter kom ett mörkt X10p tsä hit och vände.
>Allt tyder på att man börjar köra upp banan.
>Dessutom har man börjat ploga perrongerna. Alltså tyder mycket på att trafiken kommer igång. Åtminstone i morgon.
>Ytterligare en fundering:
>Eftersom personalläget är pressat på RB har man snabbutbildat "mullvadar"(t-bane folk) till förare och tågledare.
>Frågan är om de vet om att man bör slipa blocken (köra lite tågbroms, putsbroms) ibland för att undvika snö och is på blocken?
>Dessutom vet jag att gubbarna förr på fjärren satt och körde växlarna hela tiden (åtminstone alla viktiga) med manullt kommando till fjärren vintertid.
>Jag vet att mullvadarna inte gör detta och frågan är om någon gör det?
>Kunde annars vara en bra grej att ta upp.
>God natt: Roffe Segelström


Snabbutbildade från T-banan?
Tror knappast att man drar ner på utbildningstiden.
Däremot kan det vara en fördel att ta folk som redan vet vad det är frågan om vad gäller säkerhetstänkandet,arbetstider och stress.Det senare då T-banan är säkert är den mest stressiga arbetsplats man kan tänka sig för en tågförare.Att komma till Roslagsbanan msåte kännas som rena rama lulllullet vad det gäller körningen.
Varför skulle de inte förstå att änvända putsbrom föresten?
Finnes även på T-banans vagnar för kännedom,kallas där för snöbroms.


Sv: Roslagsbanan är knappast någon viloplats... - Mikael Hillbo - 2002-01-02 14:45