Järnväg och vinter

(Bo-Gunnar Pettersson | 2002-01-03 00:45)

Det är facinerande att läsa och lyssna på allt om varför järnvägstrafiken har så stora problem när det blir vinter. Om man ser bakåt ett par årtionden så har landsvägstrafiken blivit mycket bättre att klara vinterförhållanden medan järnvägen är sämre nu. (Det var stora problem även på 80-talet) Järnvägens företrädare upprepar samma ursäkter och bortförklaringar som de gjort under lång tid, åtminsone sedan jag började vid SJ 1982. Den förändring som skett är nog att de nya fordonen är sämre på att tåla vintern än en del av de gamla.
Har någon ny motorvagn/personvagn varit vintertestad och färdig när den satts i trafik under dessa 20 år? En "höjdare" var WL6 (sovvagn för privatreseärer) när den kom. Listan över fel och brister var mycket lång.
Jag undrar om det är något sytemfel hos alla aktörer inom järnvägen, fordonstillverkare och trafikföretag? Hur länge kan man fortsätta med samma ursäkter utan att göra något konkret? Jämför med det stora arbete som biltillverkarna lägger ner på att testa nya fordon och komponenter.
Järnvägens trovärdighet som ett bra transportalternativ kan vara i fara.

Bo-Gunnar P


Bilar och vinter - Bertil Edner - 2002-01-03 09:57