Fordon i upphandlingar
(Dan Olofsson | 2002-01-03 10:51)
Som ett svar på: Sv: NSB-personvogner til Tågkompaniet meller Regina? skrivet av Ulf Broman den 03. jan 2002 07:41:11:
>Om jag fattat rätt har Tågkompaniet
INTE själva valt Regina för trafiken
Sundsvall-Ånge (och inte heller
Gävle-Ljusdal) utan det är
trafikhuvudmännen som själva väljer
tåg, och sen köper trafikhuuudmannen
bara tjänsten att köra sina tåg från
t.ex. Tågkompaniet. Alltså kan
Tågkompaniet inte själva byta ut
motorvagnar med vissa handikappfinesser
och högre acceleration mot loktåg,
utan att behöva förhandla med
trafikhuvudmannen.
>På samma sätt har väl SJ inte haft
någon chans att välja Regina för
trafiken i Bergslagen (TiB), utan SJ
får köra med det som TiB har köpt in
(dvs. Regina). Det enda SJ kunde ha
gjort, om man vetat om att Regina inte
är bra, hade varit att tacka nej till
att köra trafiken med anvisad lok- och
vagnpark.
>Därför är det väl lite missriktat
när Björn Rosengren pekar ut att just
SJ skulle haft otur i samband med
leveranserna av Regina. Det som haft
mest otur (och/eller oskicklighet) är
väl TiB, dvs. de som köpt in
tågen.
>Så har jag fattat upphandlingen och
avregleringen. Om Ami eller andra kan
peka på att jag tänker fel, så får
ni gärna berätta hur!
Nja, upphandlingen av Mittlinjen såg
inte likadan ut som den i Bergslagen. I
Bergslagen fanns redan ett bestämt
antal fordon (12 st) som tillhandahölls
av TiB. I Rikstrafikens upphandling av
Mittlinjen fick operatörerna själva
stå för fordon.
Eftersom Tågkompaniet har vunnit
anbudet så har man också lovat en viss
typ av fordon och kan därför knappast
sätta in norgevagnarna där. Att man
har lovat att sätta in Regina ställer
jag mig dock mycket tveksam till.
Varifrån kommer den uppgiften? (Man har
lovat att sätta in ett modernt
motorvagnståg, men inte talat om vilken
typ det blir.)
Sv: Fordon i upphandlingar - Hans Broman - 2002-01-03 11:11
Sv: Fordon i upphandlingar - Hans Karlsson - 2002-01-03 12:19