Fordon i upphandlingar

(Dan Olofsson | 2002-01-03 10:51)

Som ett svar på: Sv: NSB-personvogner til Tågkompaniet meller Regina? skrivet av Ulf Broman den 03. jan 2002 07:41:11:

>Om jag fattat rätt har Tågkompaniet INTE själva valt Regina för trafiken Sundsvall-Ånge (och inte heller Gävle-Ljusdal) utan det är trafikhuvudmännen som själva väljer tåg, och sen köper trafikhuuudmannen bara tjänsten att köra sina tåg från t.ex. Tågkompaniet. Alltså kan Tågkompaniet inte själva byta ut motorvagnar med vissa handikappfinesser och högre acceleration mot loktåg, utan att behöva förhandla med trafikhuvudmannen.
>På samma sätt har väl SJ inte haft någon chans att välja Regina för trafiken i Bergslagen (TiB), utan SJ får köra med det som TiB har köpt in (dvs. Regina). Det enda SJ kunde ha gjort, om man vetat om att Regina inte är bra, hade varit att tacka nej till att köra trafiken med anvisad lok- och vagnpark.
>Därför är det väl lite missriktat när Björn Rosengren pekar ut att just SJ skulle haft otur i samband med leveranserna av Regina. Det som haft mest otur (och/eller oskicklighet) är väl TiB, dvs. de som köpt in tågen.
>Så har jag fattat upphandlingen och avregleringen. Om Ami eller andra kan peka på att jag tänker fel, så får ni gärna berätta hur!

Nja, upphandlingen av Mittlinjen såg inte likadan ut som den i Bergslagen. I Bergslagen fanns redan ett bestämt antal fordon (12 st) som tillhandahölls av TiB. I Rikstrafikens upphandling av Mittlinjen fick operatörerna själva stå för fordon.
Eftersom Tågkompaniet har vunnit anbudet så har man också lovat en viss typ av fordon och kan därför knappast sätta in norgevagnarna där. Att man har lovat att sätta in Regina ställer jag mig dock mycket tveksam till. Varifrån kommer den uppgiften? (Man har lovat att sätta in ett modernt motorvagnståg, men inte talat om vilken typ det blir.)


Sv: Fordon i upphandlingar - Hans Broman - 2002-01-03 11:11
Sv: Fordon i upphandlingar - Hans Karlsson - 2002-01-03 12:19