Regina på Mittlinjen??

(Dan Olofsson | 2002-01-03 11:32)

Som ett svar på: Sv: Fordon i upphandlingar skrivet av Hans Broman den 03. jan 2002 11:11:30:

>>Nja, upphandlingen av Mittlinjen såg inte likadan ut som den i Bergslagen. I Bergslagen fanns redan ett bestämt antal fordon (12 st) som tillhandahölls av TiB. I Rikstrafikens upphandling av Mittlinjen fick operatörerna själva stå för fordon.
>>Eftersom Tågkompaniet har vunnit anbudet så har man också lovat en viss typ av fordon och kan därför knappast sätta in norgevagnarna där. Att man har lovat att sätta in Regina ställer jag mig dock mycket tveksam till. Varifrån kommer den uppgiften? (Man har lovat att sätta in ett modernt motorvagnståg, men inte talat om vilken typ det blir.)
>Men om Tågkompaniet själva har köpt eller hyrt ett antal Regina för mittlinjetrafiken från Adtranz/Bombardier så måste det bli orealistiskt dyrt för dem att häva det avtalet och skaffa andra fordon från annat håll. Det är nog inte så lätt för tillverkaren att avyttra fordonen på annat håll.
>Å andra sidan kanske tillverkaren och beställaren kan förenas i egetintresse av att försena leveranserna tills allt har blivit bättre utprovat i fordonen. Det måste rimligen kosta mycket för Bombardier att bergslagstågen fungerar så dåligt.

Jag ställer mig som sagt mycket tveksam till att det finns något beslut om att det blir Regina på Mittlinjen. Det finns inga fordon beställda av Transitsio eller Bombardier. Det står inte heller skrivet någonstans (som jag har sett) att Tågkompaniet har lovat Regina till Mittlinjetrafiken. Man har lovat moderna motorvagnar. Inte just Regina.
Jag tror att det är någon som har tagit för givet att det är Regina som avses, eller?