Var hittar du fungerande B1/B5/AB3K ?

(Anders Peterson | 2002-01-03 12:39)

Som ett svar på: Sv: Bn-vagnar som vinterreserv? - Varför inte Ma + B1/B5/AB3K ? skrivet av Bengt Jönsson den 03. jan 2002 12:30:20:

>Varför inte ta konsekvenserna helt och fullt ?
>Det blir kallt i Sverige om vintern och det kommer snö !
>Är det inte dags att byta ut de nya ej vintersäkrade Reginatågen mot något mer _rejält_och_vinterbeprövat ?
>Jag tänker i första hand på kombinationen Ma+B1/B5/AB3K !
>Accelerationen lär heller inte bli några problem med.

Däremot lär det nog bli problem med att hitta B1/B5/AB3 som är redo att tas i trafik! Jag tror inte det står en massa fungerande (avisade) vagnar på pin tji i någon verkstad, utan jag skulle faktiskt våga påstå att allt som rullar redan är i trafik. Min nyårshelg har jag tillbringat i en B1, där samtliga fyra sidordörrar frusit fast, medan däremot den ena gavelskjutdörren fastnat i vidöppet läge och hela vestibulen var täckt med 5-10 cm snö/is. Jag har också rest i ett tåg bestående av tre B5or och en B1 (dock inte samma). Hela tåget, som var mycket välfyllt, hade en (1) fungerande toalett. (Dessutom ett fungerande "personalrum", som tågmästaren *inte* ville upplåta åt resande.)

Anders P.


Sv: Var hittar du fungerande B1/B5/AB3K ? - Bengt Jönsson - 2002-01-03 12:48