Fortsatta problem för TiB
(Fredrik Jansson | 2002-01-03 18:06)
Pressmeddelande från SJ AB:
Med anledning av de svåra problem som
drabbat de så kallade Reginatågen i
framförallt Bergslagsregionen har
Trafik i Bergslagen (TiB) tillsammans
med SJ AB idag sammanträffat med
Bombardier, tillverkare av tågen.
Mötet hade som syfte att Bombardier
skulle presentera ett åtgärdsprogram
för TiB som är beställare av trafiken
och SJ AB som trafikutövare.
Bombardier har idag presenterat
åtgärder inom de tre problemområdena
hjul, vattentankar och strömavtagare.
Hjulen är i behov av svarvning för att
undvika så kallade rälsslag som
förstör rälsen. Vattentankarna till
toaletterna fryser sönder och
strömavtagarna fryser fast på tågets
tak vilket i sin tur gör tåget
strömlöst.
- Reginatågen orsakar idag mycket stora problem för våra resenärer inom trafiksystemet Tåg i Bergslagen och på sträckan Uppsala-Västerås-Norrköping, säger Ingemar Eliasson, produktionschef, SJ AB Division Svealand.
Denna trafik bedrivs idag med 20 Reginatåg varav två finns som reserv för trafikstörningar samt med fyra motorvagnståg. Idag står 11 av de 20 Reginatågen på verkstad och kan alltså inte användas i trafiken. De nio tåg som används har alla en del komfortproblem som till exempel toaletter som inte fungerar och dörrar som krånglat.
- Det här innebär att TiB och SJ AB inte kan erbjuda en tillfredsställande produkt till våra resenärer och vi måste ersätta tågen med busstrafik. Det innebär längre restider och sämre komfort för våra resenärer. För TiB och SJ AB innebär det även mycket stora extrakostnader, fortsätter Ingemar Eliasson.
- TiBs och SJABs gemensamma slutsats är
att de åtgärder som Bombardier vidtar
tar för lång tid.
Det innebär att det finns en mycket
stor risk att det under en längre tid
framöver inte kommer kunna erbjudas
någon påtaglig förbättring, säger
Mikael Prenler, VD TiB.
SJ AB Presstjänsten