Fortsatta problem för TiB

(Fredrik Jansson | 2002-01-03 18:06)

Pressmeddelande från SJ AB:

Med anledning av de svåra problem som drabbat de så kallade Reginatågen i framförallt Bergslagsregionen har Trafik i Bergslagen (TiB) tillsammans med SJ AB idag sammanträffat med Bombardier, tillverkare av tågen. Mötet hade som syfte att Bombardier skulle presentera ett åtgärdsprogram för TiB som är beställare av trafiken och SJ AB som trafikutövare.
Bombardier har idag presenterat åtgärder inom de tre problemområdena hjul, vattentankar och strömavtagare. Hjulen är i behov av svarvning för att undvika så kallade rälsslag som förstör rälsen. Vattentankarna till toaletterna fryser sönder och strömavtagarna fryser fast på tågets tak vilket i sin tur gör tåget strömlöst.

- Reginatågen orsakar idag mycket stora problem för våra resenärer inom trafiksystemet Tåg i Bergslagen och på sträckan Uppsala-Västerås-Norrköping, säger Ingemar Eliasson, produktionschef, SJ AB Division Svealand.

Denna trafik bedrivs idag med 20 Reginatåg varav två finns som reserv för trafikstörningar samt med fyra motorvagnståg. Idag står 11 av de 20 Reginatågen på verkstad och kan alltså inte användas i trafiken. De nio tåg som används har alla en del komfortproblem som till exempel toaletter som inte fungerar och dörrar som krånglat.

- Det här innebär att TiB och SJ AB inte kan erbjuda en tillfredsställande produkt till våra resenärer och vi måste ersätta tågen med busstrafik. Det innebär längre restider och sämre komfort för våra resenärer. För TiB och SJ AB innebär det även mycket stora extrakostnader, fortsätter Ingemar Eliasson.

- TiBs och SJABs gemensamma slutsats är att de åtgärder som Bombardier vidtar tar för lång tid.
Det innebär att det finns en mycket stor risk att det under en längre tid framöver inte kommer kunna erbjudas någon påtaglig förbättring, säger Mikael Prenler, VD TiB.


SJ AB Presstjänsten