Det var bättre förr??

(Nisse Wall | 2002-01-03 21:11)

Under 7 år, 1952-1959 åkte jag dagligen en sträcka på Östra Stambanan tur och retur. Ja vissa dagar inte bara en gång.
Under den tiden råkade jag aldrig ut för att ett tåg inställdes. Förseningar förekom någon gång, men inget som ställde till förtret. VARFÖR?

Kanske något av detta bidrog:
* Tiderna i tidtabellen var väl tilltagna (ingen hets)
* Varje dag åkte banvakten sin "sträcka" och kollade upp om något måste åtgärdas
* Dom tåg och lok som gick var väl"ingångna"
* Vagnarna var inte alltid nymålade med välstoppade säten och heltäckningsmatta, men det var inget klotter och väl städat och inget avfall slängt i vagnen
*Ibland kom kanske en vagn med träbänkar, men det var varmt och skönt, redan på morgonen, och friskt vatten fanns alltid att tillgå för den törstige
* Konduktören hade alltid tid för några trevliga ord och var väl informerad trots att han bara hade telefon att tillgå vid stationer och på vissa stolpar efter banan
*Var tåget någon gång försenat, kom stinsen(för sån av olika grad fanns vid alla stationer)ut på perrongen och vänsalen och informerade alla resenärer vad som hände
*Ja väntsal fanns förståss t o m på den minsta station
* Om man ringde till station blev man alltid korrekt upplyst om tågtider, inkommet gods etc etc
* Innan vintern kom satte man upp snöskärmar vid alla besvärliga "skärningar" för att undvika snö och ishinder
*Under vintern fanns alltid banarbetarna ut efter spåret och höll undan oönskad snö och is som kunde skada tågen, på stationsområdena fick stationskarlarna hela tiden hjälpa till med snöhållningen på sidospåren. Växlarna fungerade så gott som alltid, någon gång fick stinsen veva nån extra gång innan han kunde lägga om tilll rätt växelläge
*På sommaren rensades banvallarna från sly och busk som kunde komma att fungera snöskärm åt fel håll på vintern och som kunde skapa storbränder vid tjuvbroms under sommaren
* Man höll snyggt efter banvallarna utan gift, t o m brände gräset på våren
* Man bytte regelbundet slipers, lyfte och baxade rälsen i rätt läge, förebyggde solkurvor och justerade i största allmänhet för att undvika slag på hjulen
*De fanns en organisation med strikt hierarki där ansvar var väl definierat
* Dom som jobbade längst ut i organisationen kunde dock rycka in och göra vad som behövdes utan strikt ordergivning, för det hade man kunnande och lust till
*All personal tycktes vara stolta över det företag man jobbade för(vissa kanske lite väl stolta och nitiska), trots inte alltför bra lön och att vissa bara hade jobb sommartid
*Dom som skötte det operativa jobbet hade aldrig en tanke på ekonomi och budget (givetvis var man rädd om sin utrustning etc)
*Vi som åkte på tågen hade respekt för folket som jobbade på SJ, respekt för deras kunnande och erfarenhet

etc, etc, etc

Var det bättre?


Sv: Vem vill göra det jobbet idag? - Magnus Homann - 2002-01-03 21:22
Sv: Det var bättre förr?? - Maguns Homann - 2002-01-03 21:24
Sv: Det var bättre förr?? - Nisse Wall - 2002-01-05 19:11