Det var bättre förr??
(Nisse Wall | 2002-01-03 21:11)
Under 7 år, 1952-1959 åkte jag dagligen en sträcka på Östra Stambanan tur och retur. Ja vissa dagar inte bara en gång.Under den tiden råkade jag aldrig ut för att ett tåg inställdes. Förseningar förekom någon gång, men inget som ställde till förtret. VARFÖR?
Kanske något av detta bidrog:
* Tiderna i tidtabellen var väl
tilltagna (ingen hets)
* Varje dag åkte banvakten sin
"sträcka" och kollade upp om något
måste åtgärdas
* Dom tåg och lok som gick var
väl"ingångna"
* Vagnarna var inte alltid nymålade med
välstoppade säten och
heltäckningsmatta, men det var inget
klotter och väl städat och inget
avfall slängt i vagnen
*Ibland kom kanske en vagn med
träbänkar, men det var varmt och
skönt, redan på morgonen, och friskt
vatten fanns alltid att tillgå för den
törstige
* Konduktören hade alltid tid för
några trevliga ord och var väl
informerad trots att han bara hade
telefon att tillgå vid stationer och
på vissa stolpar efter banan
*Var tåget någon gång försenat, kom
stinsen(för sån av olika grad fanns
vid alla stationer)ut på perrongen och
vänsalen och informerade alla
resenärer vad som hände
*Ja väntsal fanns förståss t o m på
den minsta station
* Om man ringde till station blev man
alltid korrekt upplyst om tågtider,
inkommet gods etc etc
* Innan vintern kom satte man upp
snöskärmar vid alla besvärliga
"skärningar" för att undvika snö och
ishinder
*Under vintern fanns alltid banarbetarna
ut efter spåret och höll undan
oönskad snö och is som kunde skada
tågen, på stationsområdena fick
stationskarlarna hela tiden hjälpa till
med snöhållningen på sidospåren.
Växlarna fungerade så gott som alltid,
någon gång fick stinsen veva nån
extra gång innan han kunde lägga om
tilll rätt växelläge
*På sommaren rensades banvallarna från
sly och busk som kunde komma att fungera
snöskärm åt fel håll på vintern och
som kunde skapa storbränder vid
tjuvbroms under sommaren
* Man höll snyggt efter banvallarna
utan gift, t o m brände gräset på
våren
* Man bytte regelbundet slipers, lyfte
och baxade rälsen i rätt läge,
förebyggde solkurvor och justerade i
största allmänhet för att undvika
slag på hjulen
*De fanns en organisation med strikt
hierarki där ansvar var väl
definierat
* Dom som jobbade längst ut i
organisationen kunde dock rycka in och
göra vad som behövdes utan strikt
ordergivning, för det hade man kunnande
och lust till
*All personal tycktes vara stolta över
det företag man jobbade för(vissa
kanske lite väl stolta och nitiska),
trots inte alltför bra lön och att
vissa bara hade jobb sommartid
*Dom som skötte det operativa jobbet
hade aldrig en tanke på ekonomi och
budget (givetvis var man rädd om sin
utrustning etc)
*Vi som åkte på tågen hade respekt
för folket som jobbade på SJ, respekt
för deras kunnande och erfarenhet
etc, etc, etc
Var det bättre?
Sv: Vem vill göra det jobbet idag? - Magnus Homann - 2002-01-03 21:22
Sv: Det var bättre förr?? - Maguns Homann - 2002-01-03 21:24
Sv: Det var bättre förr?? - Nisse Wall - 2002-01-05 19:11