Här kommer det i hanterlig storlek! :-)

(Ami | 2002-01-03 21:23)

Som ett svar på: Hans Pursches artikel skrivet av Gunnar Leman den 03. jan 2002 18:12:51:

Här kommer texten i mer hanterlig storlek men utan bild!
_______

Tåget inställt och buss ersätter eller om vi har tur så går tåget men det är försenat.
Ingen har väl kunnat undgå det kaos som råder på järnvägen! Men vad beror allt detta på?

Jag som lokförare ser ofta vilka problem som finns utmed järnvägen i Sverige. Bristande underhåll leder till nedsättningar av hastigheten och det i sin tur leder till förseningar. Att järnvägen är ett komplext system där kuggarna måste gå ihop för att allt ska fungera är det inte många som tänker på. En viktig sak att komma ihåg är att vi aldrig tidigare har haft så mycket trafik på det svenska järnvägsnätet som vi har idag. En försening eller andra problem leder till en kedjereaktion som inte är lätt att ta igen.

Jag skulle vilja dela in problemen i tre olika delar:

Banan: Den som är ansvarig för underhållet på statens spåranläggningar är Banverket.

Underhåll av växlar, signaler och liknande är inte vad det varit. Nu görs inte förebyggande underhåll, som smörjning av växlar och liknande, i samma utsträckning som förr. Går en lampa i en signal sönder så slår signalen om till stopp. Det innebär förseningar tills lampan är utbytt. Förr så bytte man ut lampor efter vissa intervaller. Man smorde upp växlar inför vintern för att de skulle fungera. Man kontrollerade att växelvärmen fungerade innan vintern kom för att om möjligt förhindra problem. Ska man idag göra samma sak så måste det skrivas beställningar och annat mellan de olika områderna inom Banverket vilket i sin tur orsakar förseningar.
Buskröjning bredvid banan görs inte längre i samma utsträckning. Träd och annat sly kryper närmre och närmre spåret och som en naturlig följd blir det stopp om ett träd rasar omkull över spåret eller kontakledning.

Fordon: Fordonen som trafikerar banorna ägs av olika bolag. Det finns operatörer (trafikutövare som t ex SJ AB, BK Tåg AB) och länstrafikbolag (t ex SL) som äger sina egna fordon men det finns även bolag som hyr ut fordon. Underhåll och reparationer utförs till största delen av TrainMaint AB som tidigare ingick i affärsverket SJ men det finns även operatörer som har egna verkstäder.

De fordon (lok och vagnar) som jag körde för 11 år sedan är samma fordon som vi kör med i dag. Skillnaden är att allt materiel körs mycket hårdare idag än för 10-15 år sedan men, enligt min åsikt, med oförrändrat underhåll och i vissa fall försämrat underhåll. Förr fanns det tid för lok och vagnar att komma in på avisning. Idag så förekommer det nästan bara avisining under reparationer. Det innebär t ex för en motorvagn att det kan finnas 2 ton is under vagnen. Detta kan leda till problem med bromsar och liknande.
Även nytt materiel har problem av någon anledning. De nya motorvagnarna, Regina, klarar helt enkelt inte av vintern. De är inte tillräckligt testade i riktiga vinterförhållande. Till hösten kommer den nya motorvagnen Itino som skall ersätta de till åren komna Y1. Det kommer antagligen att bli samma sak där. Förseningar i tillverkningen leder ofta till att tester, typ vintertest, inte hinns med utan att fordonen så fort som möjligt skall ut i trafik. Då sker testerna i så kallat skarpt läge vilket innebär att om problem uppstår är det passagerarna som blir de som drabbas värst. Detta är egentligen ingenting nytt. När motorvagnen Y1 levererades i början av 80-talet så fungerade nästan ingenting på dessa vagnar. Skillnaden då var att man hade mer gammalt materiel som kunde användas som reserv. Idag finns inga reserver att sätta in.

En annan tänkbar orsak är att de nya fordonen inte har samma robusta konstruktion som de äldre fordonen. Själv kör jag ett lok som är byggt 1955. Detta lok fungerar i de flesta väder.


Vädret: Vi har under de senaste 10 åren blivit bortskämda med förhållandevis milda vintrar. Det har inneburit att beredskapen för t ex en hård vinter med mycket snö och sträng kyla har försämrats. Idag så höjer alla på ögonbrynen om det kommer en decimeter snö.


Alla dessa delar påverkar trafiken på ett negativt sätt och det är inte bra för branschen. Men finns det någon syndabock? Nja, det är nog flera syndabockar i så fall. Både underhåll av banor och fordon är en stor del i problemet.

De senaste dagarna har SJ AB fått utstå en hel del kritik för att deras tåg är inställda eller försenade. Tyvärr är detta ett problem som inte bara drabbar SJ AB utan alla olika operatörer som vi har på järnvägen idag. Att just SJ AB fått bära det stora hundhuvudet beror antagligen på att de har flest tåg i rörelse och som en naturlig följd drabbas hårdast av de problem som uppstår kring järnvägen. En annan förklaring kan vara att den stora allmänheten inte vet om något annat än SJ.

Hans Pursche