Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års SÄO
(Anders | 2002-03-30 12:07)
1) I en tråd ("Strängnäs") som fördes den 22-23 januari i år debatterades tågs möjlighet att vända utan att befinna sig inom en station.Därvid berördes en dödsolycka på Roslagsbanan 1977, då två tåg kolliderade mellan Hägernäs och Viggbyholm. Känner någon till närmare omständigheter om denna olycka (namn, orsak, utredningsresultat, vidtagna åtgärder e.dyl.)? Vad kallades den? (Namnet ovan är en gissning från min sida.)
Olyckan saknas tyvärr i den mycket intressanta listan över svenska järnvägsolyckor.
2) På sidan Järnvägsolyckor i
Sverige omtalas en dödlig kollission
mellan en rälsbuss och ett
lokalgodståg på linjen
Akkvare-Arvidsjaur den 28 mars 1956.
Olyckan berodde enligt sidan på att den
ene föraren glömt att man skulle
genomföra ett möte på den obevakade
driftplatsen Akkavare enl 100 § i 1947
års SÄO.
Vad var detta för regel? Hur
tillämpades den i praktiken? Gick det
först anlända tågets förare ut, lade
om infartsväxeln till sidotågvägen,
körde in och lade om växlarna för att
det senare tåget skulle kunna köra
igenom på huvudtågvägen?
Stationsautomaten var väl knappt
påtänkt när 1947 års SÄO
skrevs?
Jag antar att denna form av möte
förbjöds i 1959 års SÄO. Korrekt?
3 Finns det några böcker utgivna angående järnvägsolyckor i Sverige eller norden?
Eder signaltomte,
Anders
Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S - Göran Kannerby - 2002-03-30 13:35
Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S - Rolf Segelström - 2002-03-30 16:53