Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års SÄO

(Anders | 2002-03-30 12:07)

1) I en tråd ("Strängnäs") som fördes den 22-23 januari i år debatterades tågs möjlighet att vända utan att befinna sig inom en station.
Därvid berördes en dödsolycka på Roslagsbanan 1977, då två tåg kolliderade mellan Hägernäs och Viggbyholm. Känner någon till närmare omständigheter om denna olycka (namn, orsak, utredningsresultat, vidtagna åtgärder e.dyl.)? Vad kallades den? (Namnet ovan är en gissning från min sida.)
Olyckan saknas tyvärr i den mycket intressanta listan över svenska järnvägsolyckor.

2) På sidan Järnvägsolyckor i Sverige omtalas en dödlig kollission mellan en rälsbuss och ett lokalgodståg på linjen Akkvare-Arvidsjaur den 28 mars 1956. Olyckan berodde enligt sidan på att den ene föraren glömt att man skulle genomföra ett möte på den obevakade driftplatsen Akkavare enl 100 § i 1947 års SÄO.
Vad var detta för regel? Hur tillämpades den i praktiken? Gick det först anlända tågets förare ut, lade om infartsväxeln till sidotågvägen, körde in och lade om växlarna för att det senare tåget skulle kunna köra igenom på huvudtågvägen? Stationsautomaten var väl knappt påtänkt när 1947 års SÄO skrevs?
Jag antar att denna form av möte förbjöds i 1959 års SÄO. Korrekt?

3 Finns det några böcker utgivna angående järnvägsolyckor i Sverige eller norden?

Eder signaltomte,

Anders


Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S - Göran Kannerby - 2002-03-30 13:35
Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S - Rolf Segelström - 2002-03-30 16:53