Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S
(Göran Kannerby | 2002-03-30 13:35)
Som ett svar på: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års SÄO skrivet av Anders den 30. mar 2002 12:07:49:
>2) På sidan Järnvägsolyckor i
Sverige omtalas en dödlig kollission
mellan en rälsbuss och ett
lokalgodståg på linjen
Akkvare-Arvidsjaur den 28 mars 1956.
Olyckan berodde enligt sidan på att den
ene föraren glömt att man skulle
genomföra ett möte på den obevakade
driftplatsen Akkavare enl 100 § i 1947
års SÄO.
>Vad var detta för regel? Hur
tillämpades den i praktiken? Gick det
först anlända tågets förare ut, lade
om infartsväxeln till sidotågvägen,
körde in och lade om växlarna för att
det senare tåget skulle kunna köra
igenom på huvudtågvägen?
Stationsautomaten var väl knappt
påtänkt när 1947 års SÄO
skrevs?
>Jag antar att denna form av möte
förbjöds i 1959 års SÄO. Korrekt?
Min bild stämmer överens med din. Jag tror att det enbart var motorvagnståg som kunde ha "§ 100-möten", men jag är inte säker till någon del vad gäller händelsen, mer än att den har inträffat och att paragrafen hade nummer 100.
:-)
Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S - Lasse E. - 2002-03-30 15:59