Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S

(Göran Kannerby | 2002-03-30 13:35)

Som ett svar på: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års SÄO skrivet av Anders den 30. mar 2002 12:07:49:

>2) På sidan Järnvägsolyckor i Sverige omtalas en dödlig kollission mellan en rälsbuss och ett lokalgodståg på linjen Akkvare-Arvidsjaur den 28 mars 1956. Olyckan berodde enligt sidan på att den ene föraren glömt att man skulle genomföra ett möte på den obevakade driftplatsen Akkavare enl 100 § i 1947 års SÄO.
>Vad var detta för regel? Hur tillämpades den i praktiken? Gick det först anlända tågets förare ut, lade om infartsväxeln till sidotågvägen, körde in och lade om växlarna för att det senare tåget skulle kunna köra igenom på huvudtågvägen? Stationsautomaten var väl knappt påtänkt när 1947 års SÄO skrevs?
>Jag antar att denna form av möte förbjöds i 1959 års SÄO. Korrekt?

Min bild stämmer överens med din. Jag tror att det enbart var motorvagnståg som kunde ha "§ 100-möten", men jag är inte säker till någon del vad gäller händelsen, mer än att den har inträffat och att paragrafen hade nummer 100.

:-)


Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S - Lasse E. - 2002-03-30 15:59