Sv: Ledskenegnistsläckare!

(Dag Bonnedal | 2002-05-25 22:10)

Som ett svar på: Sv: Ledskenegnistsläckare! skrivet av Bengt Dahlberg den 25. maj 2002 20:51:52:

>>
>>>1. Har ledskenegnistsläckare förekommit utanför Sverige? I så fall: var?
>>Svårt att säja bestämt - olika typer av g-släck. var tekniskt sett ofta rätt lika varann... Fast den svenska "virvelmodellen" KANSKE var unik, ja.
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^
>Som så mycket annat vad som gäller ånglokskonstruktioner i Sverige har även ledskenegnistsläckaren österrikiska rötter.
>När utländska kol utblandades med svenska kol behövdes bättre gnistsläckning än tidigare och ledskenegnistsläckare infördes.De första hade ett kantigt utseende som ex vis enligt foto nr 51 på sid 60 i 1949 års loklära.
>Nydquist och Holm konstruerade och tillverkade på 1880-talet fyra storlekar med där nr 1 var den största och nr 4 den minsta.Emellertid tillverkades en ännu större variant,nr 1A,till SNJ Sharp Stewartlok.Loket Virå har(hade?) den minsta storleken nr 4.Antagligen hade NH patent efersom Motala levererade Virå med en sådan gnistsläckare.
>Den österrikiska förebilden - Kleins Gnistfångare - hade "turbinenartigen Leitschaufeln" vilket här får översättas med ledskenor.
>I Österrike kallades gnistsläckaren för Kobel eller Kobelrauchfang och satt upptill på skorstenen i motsats till i Sverige.Kanske berodde det på att den svenske(?)eventuelle patentinnehavaren kringgick något eventuellt utländskt patent.
>Nydquist och Holm generade sig inte för att kopiera utländska konstruktioner och i ett fall fick dom en förvarning om att "unge Herr Hardy"(Hardy var en österrikisk tillverkare av vakuumbromsar) var i antågande till Trollhättan och de uppmanades att gömma undan ett lok som hade en pirattillverkad(kopierad) vakuumejektor.
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>>2. Några för- eller nackdelar med denna typ av gnistsläckare jämfört med de som var gängse i andra länder?
>>Ja! Mckt effektiv! Men den ökade mottrycket i blästerkonan = ngt sämre drag o några forlorade cylinder-hkr.

...
>>/KM

Någon kopia kan man väl inte säga att det är, snarare en väsentlig förbättrad variant i så fall. Det viktiga med den Svenska turbinvarianten är ju att blästerkonen mynnar mitt i, dvs. efter "turbinen". Alltså skall endast röken med gnistorna ta sig igenom gnistsläckaren och blästerkonan med skortstenen bildar den avloppsejektor som den skall vara.
I den Österrikiska varianten i toppen på skorstenen (Rihoseks variant var vanlig i senare tid) så störs ångstrålen från blästerkonan när den kommer in i gnistsläckaren i toppen på skorstenen. Man kan aldrig få ett riktigt effektivt drag med måttligt mottryck med denna konstruktion.
I den mycket detaljerade ånglokläran Die Dampflokomotive av Meineke/Röhrs från 1949 så kallas den Svenska varanten för Bauart Motala och där står det kort och gott att denna kostruktion "ist die beste"! Nackdelen med den är bara att den kräver en ganska lång skorsten efter gnistsläckaren för att ge ett bra drag. Detta fungerar utmärkt på smalspårslok och mycket gamla lok med lågt pannläge. Därför fungerar den helt utmärkt på VIRÅ. På större moderna lok med stor panna, placerad högt går det inte alls bra. Skorstenen blir för kort pga. konstruktionsprofilens begränsning. Se t.ex. litt. SJ E9 från HNJ.

Den ultimata turbingnistsläckaren var den Nya Zeeländska Waikatotypen. Här var hela rökskåpet framför skorstenen en jättestor liggande ledskenegnistsläckare. (Lyckas inte hitta någon Webbild.)

Dag B


Sv: Ledskenegnistsläckare! - Anders Karsberg - 2002-05-25 22:24