Sv: "Konsten att skrota Ha 476 på ett byråkratiskt korrekt sätt"
(Anders Karsberg | 2003-03-10 12:14)
Som ett svar på: "Konsten att skrota Ha 476 på ett byråkratiskt korrekt sätt" skrivet av Richard Grönstedt den 10. mar 2003 12:03:50:
>När jag började på SJ
Maskinavdelningen 1961 var SJ
fortfarande ett ämbetsverk med allt vad
det innebar. Det fanns Generaldirektör,
Byråchefer, Avdelningsdirektörer,
Byrådirektörer och hade jag lyckats
hoppa någon lönegrad högre upp innan
jag slutade så hade jag kunnat trycka
nya visitkort med den imponerande titeln
Byråingeniör.
>Det var ordning och reda även om det
praktiska arbetet kanske inte alltid var
så imponerande. Man skrev artiga brev
till varandra även om vi satt i samma
korridor.
>Mycket kan man väl skaka på huvudet
över men en fördel var att det fanns
dokumentation på alla beslut. Även om
jag bara skulle be skrotplatsen i
Vislanda att ta hand om några
bromsventiler som behövdes i Örebro
så fick jag gå in till avdelningens
diarie och hos de vänliga damerna
plocka ut ett ärendenummer varefter det
lades upp en file där all korrespondens
i ärendet arkiverades ytterst
ordentligt.
>Blev det senare någon diskussion om
vem som gjort vad alternativt inte gjort
något så var det bara att begära fram
handlingarna och titta efter. Något
utrymme för "...jag trodde att Du
trodde....etc" gavs icke.
>Anledningen till denna betraktelse är
att jag i arkivet hittade lite
korrespondens kring en sammanstötning
år 1945.
>
>Tidigt en morgon rullar Banavdelningens
tjänstetåg 8737 utanför Skövde. Vid
km 315 + 400 får personalen på tågets
lok Ha 476 till sin skräck se tre
godsvagnar rullandes emot dem på ett
uppskattat avstånd av ca 50 m efter att
ha "rymt" från Skövde station.
Lokpersonalen uppskattar att vagnarnas
hastighet är ca 45 km/h. Själva
håller de en fart av 60 km/h.
>Sammanstötningen blir synnerligen
kraftig och den första godsvagnen som
var lastad med bensinfat slår eld och
antänder även loket. Lokpersonalen
klarade sig mirakulöst nog med undantag
av att lokbiträdet får mindre
brännskador. Dörrarna till hytten är
blockerade så de får krypa ut genom
ett fönster.
>Branden i loket slocknar så småningom
när transformatoroljan förbrännts. I
tjänstetåget spårar de fem närmaste
vagnarna ur, de mötande vagnarna
krossas fullständigt, en
kontaktledningsstolpe knäcktes och
spåret revs upp.
>Loket transporterades till verkstaden i
Örebro och besiktigades.
>
>Som framgår av bilden var det knäckt
och mer eller mindre totalförstört så
reparation ansågs icke vara
lönsam.
>Efter lite funderingar i Stockholm
avgår följande korrekta skrivelse till
>Verkstadsföreståndaren i Örebro:
>Angående nedskrotning av
elektrolok;
>Med Anledning av Eder anmälan, att lok
litt Ha nr 476 efter sammanstötning i
Skövde inkommit till Eder verkstad i
svårt skadat skick, bestämmer
Järnvägsstyrelsen härigenom, att
loket ifråga skall nedskrotas genom
Eder försorg.
>Boggier och övriga reparabla detaljer,
som nedtagas från loket, skola genom
Eder försorg iordningställas och
förvaras såsom reservdelar å
verkstaden i Örebro.
>Stockholm den 14 november 1945
>Kungl. Järnvägsstyrelsen
>G. Dahlbeck / Thure Ringqvist
>--------------
>Jag måste erkänna att det är men en
stilla rysning av välbehag jag läser
hanteringen av detta ärende.
Understundom kan byråkratisk korrekthet
vara rätt mysig för "Den Sanne
Diggaren"!
>Hälsningar / Richard
Intressant! Fler bilder från olyckan
som knäckte Ha 476 finns genom herr
Löf:s försorg: Karlsborgsbanan ca:
1945
Sv: På rull i uppförslut ? - Bengt Jönsson - 2003-03-10 19:23
Sv: - Åke Carlsson - 2003-03-11 19:41