Sv: På rull i uppförslut ?
(Bengt Jönsson | 2003-03-10 19:23)
Som ett svar på: Sv: "Konsten att skrota Ha 476 på ett byråkratiskt korrekt sätt" skrivet av Anders Karsberg den 10. mar 2003 12:14:48:
>>När jag började på SJ
Maskinavdelningen 1961 var SJ
fortfarande ett ämbetsverk med allt vad
det innebar. Det fanns Generaldirektör,
Byråchefer, Avdelningsdirektörer,
Byrådirektörer och hade jag lyckats
hoppa någon lönegrad högre upp innan
jag slutade så hade jag kunnat trycka
nya visitkort med den imponerande titeln
Byråingeniör.
>>Det var ordning och reda även om det
praktiska arbetet kanske inte alltid var
så imponerande. Man skrev artiga brev
till varandra även om vi satt i samma
korridor.
>>Mycket kan man väl skaka på huvudet
över men en fördel var att det fanns
dokumentation på alla beslut. Även om
jag bara skulle be skrotplatsen i
Vislanda att ta hand om några
bromsventiler som behövdes i Örebro
så fick jag gå in till avdelningens
diarie och hos de vänliga damerna
plocka ut ett ärendenummer varefter det
lades upp en file där all korrespondens
i ärendet arkiverades ytterst
ordentligt.
>>Blev det senare någon diskussion om
vem som gjort vad alternativt inte gjort
något så var det bara att begära fram
handlingarna och titta efter. Något
utrymme för "...jag trodde att Du
trodde....etc" gavs icke.
>>Anledningen till denna betraktelse är
att jag i arkivet hittade lite
korrespondens kring en sammanstötning
år 1945.
>>
>>Tidigt en morgon rullar
Banavdelningens tjänstetåg 8737
utanför Skövde. Vid km 315 + 400 får
personalen på tågets lok Ha 476 till
sin skräck se tre godsvagnar rullandes
emot dem på ett uppskattat avstånd av
ca 50 m efter att ha "rymt" från
Skövde station. Lokpersonalen
uppskattar att vagnarnas hastighet är
ca 45 km/h. Själva håller de en fart
av 60 km/h.
>>Sammanstötningen blir synnerligen
kraftig och den första godsvagnen som
var lastad med bensinfat slår eld och
antänder även loket. Lokpersonalen
klarade sig mirakulöst nog med undantag
av att lokbiträdet får mindre
brännskador. Dörrarna till hytten är
blockerade så de får krypa ut genom
ett fönster.
>>Branden i loket slocknar så
småningom när transformatoroljan
förbrännts. I tjänstetåget spårar
de fem närmaste vagnarna ur, de
mötande vagnarna krossas fullständigt,
en kontaktledningsstolpe knäcktes och
spåret revs upp.
>>Loket transporterades till verkstaden
i Örebro och besiktigades.
>>
>>Som framgår av bilden var det knäckt
och mer eller mindre totalförstört så
reparation ansågs icke vara
lönsam.
>>Efter lite funderingar i Stockholm
avgår följande korrekta skrivelse till
>>Verkstadsföreståndaren i
Örebro:
>>Angående nedskrotning av
elektrolok;
>>Med Anledning av Eder anmälan, att
lok litt Ha nr 476 efter sammanstötning
i Skövde inkommit till Eder verkstad i
svårt skadat skick, bestämmer
Järnvägsstyrelsen härigenom, att
loket ifråga skall nedskrotas genom
Eder försorg.
>>Boggier och övriga reparabla
detaljer, som nedtagas från loket,
skola genom Eder försorg
iordningställas och förvaras såsom
reservdelar å verkstaden i Örebro.
>>Stockholm den 14 november 1945
>>Kungl. Järnvägsstyrelsen
>>G. Dahlbeck / Thure Ringqvist
>>--------------
>>Jag måste erkänna att det är men en
stilla rysning av välbehag jag läser
hanteringen av detta ärende.
Understundom kan byråkratisk korrekthet
vara rätt mysig för "Den Sanne
Diggaren"!
>>Hälsningar / Richard
>
>Intressant! Fler bilder från olyckan som knäckte Ha 476 finns genom herr Löf:s försorg: Karlsborgsbanan ca: 1945
Hmmm... Vagnen med bensinfat torde väl
ha varit avsedd att transporteras till
den sedan mer än 10 år sedan nedlagda
Flygflottiljen F7 i Karlsborg. Av
bilderna kan man tyda sig till att det
är på våren och om det är 1945 så
är det väl fortfarande bara försvaret
som konsumerar större mängder bensin
?
Men hur 16+1 skulle något kunna komma 'i rull' på Karlsborgsbanan från [Schö-ö-övvvde] ? Det är ett kraftigt uppförslut !
/Bengt
Sv: På rull i uppförslut ? - Gary - 2003-03-10 21:34
Sv: På rull i uppförslut ? - Ola Almquist - 2003-03-11 06:57