Sv: På rull i uppförslut ?

(Bengt Jönsson | 2003-03-10 19:23)

Som ett svar på: Sv: "Konsten att skrota Ha 476 på ett byråkratiskt korrekt sätt" skrivet av Anders Karsberg den 10. mar 2003 12:14:48:

>>När jag började på SJ Maskinavdelningen 1961 var SJ fortfarande ett ämbetsverk med allt vad det innebar. Det fanns Generaldirektör, Byråchefer, Avdelningsdirektörer, Byrådirektörer och hade jag lyckats hoppa någon lönegrad högre upp innan jag slutade så hade jag kunnat trycka nya visitkort med den imponerande titeln Byråingeniör.
>>Det var ordning och reda även om det praktiska arbetet kanske inte alltid var så imponerande. Man skrev artiga brev till varandra även om vi satt i samma korridor.
>>Mycket kan man väl skaka på huvudet över men en fördel var att det fanns dokumentation på alla beslut. Även om jag bara skulle be skrotplatsen i Vislanda att ta hand om några bromsventiler som behövdes i Örebro så fick jag gå in till avdelningens diarie och hos de vänliga damerna plocka ut ett ärendenummer varefter det lades upp en file där all korrespondens i ärendet arkiverades ytterst ordentligt.
>>Blev det senare någon diskussion om vem som gjort vad alternativt inte gjort något så var det bara att begära fram handlingarna och titta efter. Något utrymme för "...jag trodde att Du trodde....etc" gavs icke.
>>Anledningen till denna betraktelse är att jag i arkivet hittade lite korrespondens kring en sammanstötning år 1945.
>>
>>Tidigt en morgon rullar Banavdelningens tjänstetåg 8737 utanför Skövde. Vid km 315 + 400 får personalen på tågets lok Ha 476 till sin skräck se tre godsvagnar rullandes emot dem på ett uppskattat avstånd av ca 50 m efter att ha "rymt" från Skövde station. Lokpersonalen uppskattar att vagnarnas hastighet är ca 45 km/h. Själva håller de en fart av 60 km/h.
>>Sammanstötningen blir synnerligen kraftig och den första godsvagnen som var lastad med bensinfat slår eld och antänder även loket. Lokpersonalen klarade sig mirakulöst nog med undantag av att lokbiträdet får mindre brännskador. Dörrarna till hytten är blockerade så de får krypa ut genom ett fönster.
>>Branden i loket slocknar så småningom när transformatoroljan förbrännts. I tjänstetåget spårar de fem närmaste vagnarna ur, de mötande vagnarna krossas fullständigt, en kontaktledningsstolpe knäcktes och spåret revs upp.
>>Loket transporterades till verkstaden i Örebro och besiktigades.
>>
>>Som framgår av bilden var det knäckt och mer eller mindre totalförstört så reparation ansågs icke vara lönsam.
>>Efter lite funderingar i Stockholm avgår följande korrekta skrivelse till
>>Verkstadsföreståndaren i Örebro:
>>Angående nedskrotning av elektrolok;
>>Med Anledning av Eder anmälan, att lok litt Ha nr 476 efter sammanstötning i Skövde inkommit till Eder verkstad i svårt skadat skick, bestämmer Järnvägsstyrelsen härigenom, att loket ifråga skall nedskrotas genom Eder försorg.
>>Boggier och övriga reparabla detaljer, som nedtagas från loket, skola genom Eder försorg iordningställas och förvaras såsom reservdelar å verkstaden i Örebro.
>>Stockholm den 14 november 1945
>>Kungl. Järnvägsstyrelsen
>>G. Dahlbeck / Thure Ringqvist
>>--------------
>>Jag måste erkänna att det är men en stilla rysning av välbehag jag läser hanteringen av detta ärende. Understundom kan byråkratisk korrekthet vara rätt mysig för "Den Sanne Diggaren"!
>>Hälsningar / Richard
>



>Intressant! Fler bilder från olyckan som knäckte Ha 476 finns genom herr Löf:s försorg: Karlsborgsbanan ca: 1945


Hmmm... Vagnen med bensinfat torde väl ha varit avsedd att transporteras till den sedan mer än 10 år sedan nedlagda Flygflottiljen F7 i Karlsborg. Av bilderna kan man tyda sig till att det är på våren och om det är 1945 så är det väl fortfarande bara försvaret som konsumerar större mängder bensin ?

Men hur 16+1 skulle något kunna komma 'i rull' på Karlsborgsbanan från [Schö-ö-övvvde] ? Det är ett kraftigt uppförslut !

/Bengt


Sv: På rull i uppförslut ? - Gary - 2003-03-10 21:34
Sv: På rull i uppförslut ? - Ola Almquist - 2003-03-11 06:57