Sv: "Stafettpinnar" på engelska järnvägar
(Lennart Petersen | 2003-11-12 20:39)
Som ett svar på: Sv: "Stafettpinnar" på engelska järnvägar skrivet av Lasse E den 12. nov 2003 19:21:28:
>Problemet med systemet var/är väl att
tågen altid måste gå varannan gång i
ena riktningen och varannan gång i
andra så staven alltid fanns tillhands
för nästa tåg. Två tåg efter varann
i samma riktning gick ju inte om man
inte hade ett cykelbud eller en löddrig
springare att tillgå.
-------------------------------------
Det här problemet löste man,och löser
eftersom stavsystemet används frekvent
i f.d Brittiska kolonier och andra
länder som byggt upp sina system efter
Brittiskt föredöme.
Det löstes med ett stavställ som var
förbundet elektriskt med ett ställ i
andra ändan. Så ihopkopplat att bara
en stav kunde tas ut och användas på
en gång men man kunde mycket väl ta ut
flera stavar efter varann i ena ändan
bara man stoppade in en i det andra
stället. På lite längre tid var det
ju dock nödvändigt med lika många
tåg i bägge riktningarna.
Det var,och är,inte alltid en stav utan
ofta är det en ögla som ser ut
ungefär som ett tennisracket utan
strängar.
Skickliga förare och stationspersonal
brukar kunna utväxla de här stavarna i
förbifarten utan att stanna.
Jag har också sett,åtminstone i
Sydafrika,helt obemannade platser där
tågstav utväxlas och då finns de i
ett låst skåp dit tågpersonalen har
nyckel och går och hämtar respektive
lämnar in stavarna.
Token-systemet samt lite om Tokenless Block - Gunnar E - 2003-11-12 22:37