Sv: "Stafettpinnar" på engelska järnvägar

(Lennart Petersen | 2003-11-12 20:39)

Som ett svar på: Sv: "Stafettpinnar" på engelska järnvägar skrivet av Lasse E den 12. nov 2003 19:21:28:

>Problemet med systemet var/är väl att tågen altid måste gå varannan gång i ena riktningen och varannan gång i andra så staven alltid fanns tillhands för nästa tåg. Två tåg efter varann i samma riktning gick ju inte – om man inte hade ett cykelbud eller en löddrig springare att tillgå.
-------------------------------------
Det här problemet löste man,och löser eftersom stavsystemet används frekvent i f.d Brittiska kolonier och andra länder som byggt upp sina system efter Brittiskt föredöme.
Det löstes med ett stavställ som var förbundet elektriskt med ett ställ i andra ändan. Så ihopkopplat att bara en stav kunde tas ut och användas på en gång men man kunde mycket väl ta ut flera stavar efter varann i ena ändan bara man stoppade in en i det andra stället. På lite längre tid var det ju dock nödvändigt med lika många tåg i bägge riktningarna.
Det var,och är,inte alltid en stav utan ofta är det en ögla som ser ut ungefär som ett tennisracket utan strängar.
Skickliga förare och stationspersonal brukar kunna utväxla de här stavarna i förbifarten utan att stanna.
Jag har också sett,åtminstone i Sydafrika,helt obemannade platser där tågstav utväxlas och då finns de i ett låst skåp dit tågpersonalen har nyckel och går och hämtar respektive lämnar in stavarna.


Token-systemet samt lite om Tokenless Block - Gunnar E - 2003-11-12 22:37