Sv: Angående Europabanan
(Magnus Homann | 2004-01-07 16:07)
Som ett svar på: Angående Europabanan skrivet av Daniel den 07. jan 2004 15:14:20:
>>>Vad är det för fel på
Europakorridoren?
>>Vem ska betala hela den kostnad som
det kostar att bygga banan? Vilka tåg
ska köras? Ny bro mellan
Helsingborg-Helsingör?
>>Sedan talades det om att stäckningen
för europakorridoren skulle gå rätt
över en grusås där Ljungby, Alvesta
och Växjö tar sitt vatten. Hur många
år kommer det inte att ta att reda ut
en sådan sak om det är okej eller inte
att lägga stärckningen så...
>>Jag tror bara inte på detta
projektet. Alldeles för dyrt och
alldeles för få som skulle resa.
>>Godstrafik till och från Ljungby, det
tror jag betydligt mer på.
>Nu kidnappar jag förvisso ämnet
litegrann men europabanan är väl
knappast något som kommer att komma
Ljungby kommun till nytta. Banan
planeras för trafik med hastigheter på
ca 250-350km/h och inga av dessa tåg
lär göra uppehåll i Ljungby.
Nej, de kommer de nog inte, men om - och detta är ett stort om - det blir av, så är tanken att trafikera med snabbtåg och med snabba (inter-)regionaltåg. I sistnämnda kategorin skulle man kunna tänka sig Helsingborg - (Örekljunga/Markaryd) - Ljungby - Värnamo - Jönköping. Dessa tåg skulle nog få köra i minst 200 km/h, men det klarar moderna regionaltåg redan idag. Övriga samhällen längs med banan, får nog nöja sig med befintlig jvg. Om den inte rivs upp förstås.
Snabbtåget snitar nog minst 225 km/h mellan Helsingborg och Jkp, medan reginaltåget kanske hamnar på 150 km/h. Sträckan är 24 mil längfs med E4, vilket gör att anabbtåget gör det på 1:10, medan regionaltåget gör det på 1:36. Man skulle alltså kunna köra snabbtåg varje halvtimma, och ett regionaltåg emellan varje halvtimma, och sdean är det fullt. Långsammaer tåg kräver antingen fler spår eller tidtabellsmässiga uppehåll. Det sistnämnda kräver bättre tidhållning än vad X2000 har idag.
>Ett intressant alternativ till Europabanan tycker jag vore att återuppbygga/renovera den järnväg som fanns mellan Ljungby och Åstorp. Denna järnväg skulle kunna ges en lägre standard och möjliggöra trafik med hastigheter ca 120-200km/h. Trafiken kan då utgöras av lokaltåg och regionaltåg samt ta hand om delar av godstrafiken från södra stambanan så det finns mer plats för snabbtåg på den banan.
Det är ett komplement.
Mina åsikter om Europabanan överensstämmer nog med BV:s i frågan, det är en mycket sämre deal än Götalandsbanan. :-)
Homann
Sv: Angående Europabanan - Svante Fäldt - 2004-01-07 16:12