Sv: Angående Europabanan

(Svante Fäldt | 2004-01-07 16:12)

Som ett svar på: Sv: Angående Europabanan skrivet av Magnus Homann den 07. jan 2004 16:07:04:

>>>>Vad är det för fel på Europakorridoren?
>>>Vem ska betala hela den kostnad som det kostar att bygga banan? Vilka tåg ska köras? Ny bro mellan Helsingborg-Helsingör?
>>>Sedan talades det om att stäckningen för europakorridoren skulle gå rätt över en grusås där Ljungby, Alvesta och Växjö tar sitt vatten. Hur många år kommer det inte att ta att reda ut en sådan sak om det är okej eller inte att lägga stärckningen så...
>>>Jag tror bara inte på detta projektet. Alldeles för dyrt och alldeles för få som skulle resa.
>>>Godstrafik till och från Ljungby, det tror jag betydligt mer på.
>>Nu kidnappar jag förvisso ämnet litegrann men europabanan är väl knappast något som kommer att komma Ljungby kommun till nytta. Banan planeras för trafik med hastigheter på ca 250-350km/h och inga av dessa tåg lär göra uppehåll i Ljungby.
>Nej, de kommer de nog inte, men om - och detta är ett stort om - det blir av, så är tanken att trafikera med snabbtåg och med snabba (inter-)regionaltåg. I sistnämnda kategorin skulle man kunna tänka sig Helsingborg - (Örekljunga/Markaryd) - Ljungby - Värnamo - Jönköping. Dessa tåg skulle nog få köra i minst 200 km/h, men det klarar moderna regionaltåg redan idag. Övriga samhällen längs med banan, får nog nöja sig med befintlig jvg. Om den inte rivs upp förstås.

Vilken järnväg avser du? Idag finns det bara spår mellan Värnamo och Lnjungby, och en liten bit upp från Markaryd till Timsfors. I övrigt ligger banvallen kvar istortsett hela vägen. Alltså finns här ingen befintlig järnväg!

>Snabbtåget snitar nog minst 225 km/h mellan Helsingborg och Jkp, medan reginaltåget kanske hamnar på 150 km/h. Sträckan är 24 mil längfs med E4, vilket gör att anabbtåget gör det på 1:10, medan regionaltåget gör det på 1:36. Man skulle alltså kunna köra snabbtåg varje halvtimma, och ett regionaltåg emellan varje halvtimma, och sdean är det fullt. Långsammaer tåg kräver antingen fler spår eller tidtabellsmässiga uppehåll. Det sistnämnda kräver bättre tidhållning än vad X2000 har idag.
>>Ett intressant alternativ till Europabanan tycker jag vore att återuppbygga/renovera den järnväg som fanns mellan Ljungby och Åstorp. Denna järnväg skulle kunna ges en lägre standard och möjliggöra trafik med hastigheter ca 120-200km/h. Trafiken kan då utgöras av lokaltåg och regionaltåg samt ta hand om delar av godstrafiken från södra stambanan så det finns mer plats för snabbtåg på den banan.
>Det är ett komplement.

Nja, frågan är väl antingen eller. En bana som kan användas av lagom snabba regionaltåg och dessutom betjäna godsstationer är enligt mig ett betydligt bätte alternativ än att bygga Europakorridoren.

>Mina åsikter om Europabanan överensstämmer nog med BV:s i frågan, det är en mycket sämre deal än Götalandsbanan. :-)
>Homann


Sv: Angående Europabanan - Magnus Homann - 2004-01-07 16:23
Sv: SSJ-rester - Christoffer Frostensson - 2004-01-07 17:44