Sv: Angående Europabanan
(Svante Fäldt | 2004-01-07 16:12)
Som ett svar på: Sv: Angående Europabanan skrivet av Magnus Homann den 07. jan 2004 16:07:04:
>>>>Vad är det för fel på
Europakorridoren?
>>>Vem ska betala hela den kostnad som
det kostar att bygga banan? Vilka tåg
ska köras? Ny bro mellan
Helsingborg-Helsingör?
>>>Sedan talades det om att stäckningen
för europakorridoren skulle gå rätt
över en grusås där Ljungby, Alvesta
och Växjö tar sitt vatten. Hur många
år kommer det inte att ta att reda ut
en sådan sak om det är okej eller inte
att lägga stärckningen så...
>>>Jag tror bara inte på detta
projektet. Alldeles för dyrt och
alldeles för få som skulle resa.
>>>Godstrafik till och från Ljungby,
det tror jag betydligt mer på.
>>Nu kidnappar jag förvisso ämnet
litegrann men europabanan är väl
knappast något som kommer att komma
Ljungby kommun till nytta. Banan
planeras för trafik med hastigheter på
ca 250-350km/h och inga av dessa tåg
lär göra uppehåll i Ljungby.
>Nej, de kommer de nog inte, men om -
och detta är ett stort om - det blir
av, så är tanken att trafikera med
snabbtåg och med snabba
(inter-)regionaltåg. I sistnämnda
kategorin skulle man kunna tänka sig
Helsingborg - (Örekljunga/Markaryd) -
Ljungby - Värnamo - Jönköping. Dessa
tåg skulle nog få köra i minst 200
km/h, men det klarar moderna
regionaltåg redan idag. Övriga
samhällen längs med banan, får nog
nöja sig med befintlig jvg. Om den inte
rivs upp förstås.
Vilken järnväg avser du? Idag finns det bara spår mellan Värnamo och Lnjungby, och en liten bit upp från Markaryd till Timsfors. I övrigt ligger banvallen kvar istortsett hela vägen. Alltså finns här ingen befintlig järnväg!
>Snabbtåget snitar nog minst 225 km/h
mellan Helsingborg och Jkp, medan
reginaltåget kanske hamnar på 150
km/h. Sträckan är 24 mil längfs med
E4, vilket gör att anabbtåget gör det
på 1:10, medan regionaltåget gör det
på 1:36. Man skulle alltså kunna köra
snabbtåg varje halvtimma, och ett
regionaltåg emellan varje halvtimma,
och sdean är det fullt. Långsammaer
tåg kräver antingen fler spår eller
tidtabellsmässiga uppehåll. Det
sistnämnda kräver bättre tidhållning
än vad X2000 har idag.
>>Ett intressant alternativ till
Europabanan tycker jag vore att
återuppbygga/renovera den järnväg som
fanns mellan Ljungby och Åstorp. Denna
järnväg skulle kunna ges en lägre
standard och möjliggöra trafik med
hastigheter ca 120-200km/h. Trafiken kan
då utgöras av lokaltåg och
regionaltåg samt ta hand om delar av
godstrafiken från södra stambanan så
det finns mer plats för snabbtåg på
den banan.
>Det är ett komplement.
Nja, frågan är väl antingen eller. En bana som kan användas av lagom snabba regionaltåg och dessutom betjäna godsstationer är enligt mig ett betydligt bätte alternativ än att bygga Europakorridoren.
>Mina åsikter om Europabanan
överensstämmer nog med BV:s i frågan,
det är en mycket sämre deal än
Götalandsbanan. :-)
>Homann
Sv: Angående Europabanan - Magnus Homann - 2004-01-07 16:23
Sv: SSJ-rester - Christoffer Frostensson - 2004-01-07 17:44