Sv: Angående Europabanan
(Magnus Homann | 2004-01-07 16:23)
Som ett svar på: Sv: Angående Europabanan skrivet av Svante Fäldt den 07. jan 2004 16:12:45:
>>>>>Vad är det för fel på
Europakorridoren?
>>>>Vem ska betala hela den kostnad som
det kostar att bygga banan? Vilka tåg
ska köras? Ny bro mellan
Helsingborg-Helsingör?
>>>>Sedan talades det om att
stäckningen för europakorridoren
skulle gå rätt över en grusås där
Ljungby, Alvesta och Växjö tar sitt
vatten. Hur många år kommer det inte
att ta att reda ut en sådan sak om det
är okej eller inte att lägga
stärckningen så...
>>>>Jag tror bara inte på detta
projektet. Alldeles för dyrt och
alldeles för få som skulle resa.
>>>>Godstrafik till och från Ljungby,
det tror jag betydligt mer på.
>>>Nu kidnappar jag förvisso ämnet
litegrann men europabanan är väl
knappast något som kommer att komma
Ljungby kommun till nytta. Banan
planeras för trafik med hastigheter på
ca 250-350km/h och inga av dessa tåg
lär göra uppehåll i Ljungby.
>>Nej, de kommer de nog inte, men om -
och detta är ett stort om - det blir
av, så är tanken att trafikera med
snabbtåg och med snabba
(inter-)regionaltåg. I sistnämnda
kategorin skulle man kunna tänka sig
Helsingborg - (Örekljunga/Markaryd) -
Ljungby - Värnamo - Jönköping. Dessa
tåg skulle nog få köra i minst 200
km/h, men det klarar moderna
regionaltåg redan idag. Övriga
samhällen längs med banan, får nog
nöja sig med befintlig jvg. Om den inte
rivs upp förstås.
>Vilken järnväg avser du? Idag finns
det bara spår mellan Värnamo och
Lnjungby, och en liten bit upp från
Markaryd till Timsfors. I övrigt ligger
banvallen kvar istortsett hela vägen.
Alltså finns här ingen befintlig
järnväg!
Jag avsåg givetvis där det finns befintlig jvg, Jkp - Värnamo och lite i Skåne. Finns det ingen, så får man tji.
>>Snabbtåget snitar nog minst 225 km/h
mellan Helsingborg och Jkp, medan
reginaltåget kanske hamnar på 150
km/h. Sträckan är 24 mil längfs med
E4, vilket gör att anabbtåget gör det
på 1:10, medan regionaltåget gör det
på 1:36. Man skulle alltså kunna köra
snabbtåg varje halvtimma, och ett
regionaltåg emellan varje halvtimma,
och sdean är det fullt. Långsammaer
tåg kräver antingen fler spår eller
tidtabellsmässiga uppehåll. Det
sistnämnda kräver bättre tidhållning
än vad X2000 har idag.
>>>Ett intressant alternativ till
Europabanan tycker jag vore att
återuppbygga/renovera den järnväg som
fanns mellan Ljungby och Åstorp. Denna
järnväg skulle kunna ges en lägre
standard och möjliggöra trafik med
hastigheter ca 120-200km/h. Trafiken kan
då utgöras av lokaltåg och
regionaltåg samt ta hand om delar av
godstrafiken från södra stambanan så
det finns mer plats för snabbtåg på
den banan.
>>Det är ett komplement.
>Nja, frågan är väl antingen eller.
En bana som kan användas av lagom
snabba regionaltåg och dessutom
betjäna godsstationer är enligt mig
ett betydligt bätte alternativ än att
bygga Europakorridoren.
Finns ingen chans att det kommer att inträffa, regionaltrafiken är för liten, samt poltiska viljan är att det skall fram Europabanan. Bygga ny regionaljvg gör att Europabanan hamnar ännu längre i framtiden.
Man skulle kunna tänka sig att en G- och E-banórna gör att jvgsresandet 2 eller 3-dubblas, och att man därefter börjar bygga upp de lokala banorna - som man rev när amn byggde nytt, där det fanns - för att ta hand om det kraftigt ökade trycket att åka tåg. Men det är väl mer våt dröm ön att bygga jvgsinvesteringar på.
Homann
Sv: Angående Europabanan - Daniel - 2004-01-07 17:44