Sv: om framände på RB
(Niklas Biedermann | 2004-02-02 22:22)
Som ett svar på: Sv: "Gubben sitter fram" - vändmöjligheter på SRJ? KM fråga! skrivet av Micke Carlsson den 02. feb 2004 21:35:03:
>>>Enligt fordonsbeskrivningen för
X10p-tågen är A-änden på alla fordon
den ände som vätter mot stoppbockarna
på Östra stations perrongspår. Är
det en gammal regel? (För att den skall
fungera får det ju inte finnas några
vändmöjligheter på spårnätet och
sådana möjligheter lär väl ha
funnits på SRJ-tiden.)
>>Visst har det funnits
vändmöjligheter tidigare och vad jag
har fått berättat för mig så innan
den möjligheten försvänn så vände
man alla fordon så just a-hytterna var
vända mot Östra. När det skulle ha
skett vet jag inte men KM du har säkert
svar på det!! :-)
>Så A-ände är alltid framände, och
alltid söderut?
Ur TRI RB.
§ 1 Begreppsförklaringar
19. Framåt=fordonsrörelse i den för
viss rörelse normala färdriktningen.
Vid växling: se § 39.
§ 39 Växling
1. På fordon med förarhytt i båda
ändar, betraktas den hytt där föraren
befinner sig som framände. Om föraren
befinner sig i annan förarhytt än
ändhytt betraktas det håll som
förarhytten är riktad åt som
fordonets framände.
På enhyttslok utmärks bakänden med
rött sken.
Enligt A-ändes definitionen i nåt
tidigare inlägg har då Plasser
elrevbussen bytt A mot B-ände ; den vändes ju
med mobilkran för att man ville ha
korgen i andra änden.
Hur var det med Bupparna. Hade norrbupp
hytt i B och söderbupp i A eller hade
alla hytten i A?
Iaf har väl alla nuvarande fordon, åtm de för persontrafik (både gamla, nya och fd sådana) A-änden i söder. (Övriga, bortsett från nya elrevbussen skulle jag tro också, bussen vet jag inte vad jag ska tro om...)
/NB
Som ibland har anledning att fundera
över ovanstående.
Fram eller bak - forts. - Kurt Möller - 2004-02-03 12:53