Sv: om framände på RB

(Niklas Biedermann | 2004-02-02 22:22)

Som ett svar på: Sv: "Gubben sitter fram" - vändmöjligheter på SRJ? KM fråga! skrivet av Micke Carlsson den 02. feb 2004 21:35:03:

>>>Enligt fordonsbeskrivningen för X10p-tågen är A-änden på alla fordon den ände som vätter mot stoppbockarna på Östra stations perrongspår. Är det en gammal regel? (För att den skall fungera får det ju inte finnas några vändmöjligheter på spårnätet och sådana möjligheter lär väl ha funnits på SRJ-tiden.)
>>Visst har det funnits vändmöjligheter tidigare och vad jag har fått berättat för mig så innan den möjligheten försvänn så vände man alla fordon så just a-hytterna var vända mot Östra. När det skulle ha skett vet jag inte men KM du har säkert svar på det!! :-)
>Så A-ände är alltid framände, och alltid söderut?


Ur TRI RB.
§ 1 Begreppsförklaringar
19. Framåt=fordonsrörelse i den för viss rörelse normala färdriktningen. Vid växling: se § 39.

§ 39 Växling
1. På fordon med förarhytt i båda ändar, betraktas den hytt där föraren befinner sig som framände. Om föraren befinner sig i annan förarhytt än ändhytt betraktas det håll som förarhytten är riktad åt som fordonets framände.
På enhyttslok utmärks bakänden med rött sken.

Enligt A-ändes definitionen i nåt tidigare inlägg har då Plasser elrevbussen bytt A mot B-ände smile ; den vändes ju med mobilkran för att man ville ha korgen i andra änden.
Hur var det med Bupparna. Hade norrbupp hytt i B och söderbupp i A eller hade alla hytten i A?

Iaf har väl alla nuvarande fordon, åtm de för persontrafik (både gamla, nya och fd sådana) A-änden i söder. (Övriga, bortsett från nya elrevbussen skulle jag tro också, bussen vet jag inte vad jag ska tro om...)

/NB
Som ibland har anledning att fundera över ovanstående.


Fram eller bak - forts. - Kurt Möller - 2004-02-03 12:53