Fram eller bak - forts.

(Kurt Möller | 2004-02-03 12:53)

Som ett svar på: Sv: om framände på RB skrivet av Niklas Biedermann den 02. feb 2004 22:22:50:

Håhåjaja, vad detta är soppigt, ja... Och alltihop började, såvitt jag vet, med att nån föreskriftsförfattare för cirka 140 år sen fick för sej att man inte fick ta risken att en växlingsledare växlade med mer än ett lok samtidigt, och hade två lok SOM VAR VÄNDA ÅT OLIKA HÅLL, och då inte höll reda på vilket lok som var vilket (ngt som mycket väl kunde inträffa på en stor bangård)! Därav alltså bestämmelsen i växling att "framåt" alltid är = DRA och "back" alltid = KNUFFA (med enda undantaget då vagnar är tillkopplade både fram o bak).

Eller kan det ö h t tänkas nån annan anledning? Tyskarnas m fl, m fl princip att signalera "kör emot mej" eller "kör ifrån mej" är ju mycket vettigare!

RB: Jag hade slutat växla då Grön-Bupparna kom i gång o vet inte säkert - jag TROR att växlarna helst ville ha föraren i A-änden på motorvagnen...! Detta verkar rätt vettigt även funktionsmässigt; Bupparnas direktbroms var inte mycket mer än en parkeringsbroms; det fanns t o m varningsskyltar om just detta inne i hytterna!!!

Gamla SRJ: Jag tror alla elfordon var vända likadant... Triangelspår e d fanns väl inte nånstans, tror jag, däremot kunde förstås, i o f s, ellok/elmotv knuffas ut på nån av dom stora vändskivorna i Sthlm eller Rimbo o vändas där, men det var nog enda möjligheten. Teoretiskt kunde kanske ett fordon vändas m h a taktraverserna i Mörby, fast jag tvivlar...

/kurtan

PS - En av anledningarna varför slickepinnarna togs bort var nog att dom skadades rätt lätt (inte bara i stallportar!) o ofta behövde bytas ut. Men visst katten var dom bra - då var det inget som helst snack om vad som gällde.


Sv: Fram eller bak - forts. RB - Hans Wicklund - 2004-02-03 13:11
Sv: Fram eller bak - forts *skrattar* - Bobo L - 2004-02-10 18:42