Sv: Fram eller bak - forts *skrattar*

(Bobo L | 2004-02-10 18:42)

Som ett svar på: Fram eller bak - forts. skrivet av Kurt Möller den 03. feb 2004 12:53:14:

>Håhåjaja, vad detta är soppigt, ja...

>RB: Jag hade slutat växla då Grön-Bupparna kom i gång o vet inte säkert - jag TROR att växlarna helst ville ha föraren i A-änden på motorvagnen...! Detta verkar rätt vettigt även funktionsmässigt; Bupparnas direktbroms var inte mycket mer än en parkeringsbroms; det fanns t o m varningsskyltar om just detta inne i hytterna!!!

Ja, det stämmer att vid växling som tog sig uttryck i "rangering" dvs börja skyffla omkring vagnar, med tillkopplingar och avkopplingar på olika ställen på bangården så var det önskvärt att föraren spakade från dragfordonet, dvs en X7p eller X9p. Det kunde emellanåt bli bra så komplicerade sammansättningar med stålvagnar, "svankryggar med ploppar på taket", stora och små dragkrafter om vartannat. Växling med vagnar tillkopplade ddragfordonet i båda ändarna var vardagsmat.

Men - om det gällde att förflytta ett "Bupp-tåg" utan förändring av dess sammansättning eller tillkoppling av andra fordon så gick det lika bra om föraren satt i manövervagnen i norr eller söder. Då blev "framåt" åt det håll som den bemannade förarhytten var vänd.

Hmmm, var det reglerat i någon speciell regel, eller blev det här ett brott mot Säo..? "Dragfordonet", dvs motorvagnen var ju i det här fallet obemannat..?

/Bobo L

PS
Det fanns "Norrbuppar" och "Söderbuppar". Dessutom myntade en av Postvagnsskribenterna begreppet "Totalbupp" som användes emellanåt, dock inte av alla :-)


Sv: Bupp hit och bupp dit ?? - Bengt Jönsson - 2004-02-10 18:52
Sv: Fram eller bak - forts *skrattar* - Christer Göransson - 2004-02-10 18:54
Sv: Fram eller bak - forts *skrattar* - Kenny S Ericson - 2004-02-10 19:27