Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista

(Mr G | 2004-02-12 22:21)

Som ett svar på: Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista skrivet av Bengt Jönsson den 12. feb 2004 22:13:54:

>>Jag tillhör dem som tycker att Bengt Jönssons initiativ att kartlägga försvunna sovvagnssträckor var mycket lovvärt och kul även om det förstås är ett sorgligt kapitel i grunden.
>>Är det möjligt att få den slutgiltiga listan publicerad igen. Det har varit många inlägg i frågan och jag är lite osäker på vad som gäller just nu.
>>Det är kanske lite fantasilöst men låt oss återvända till det ljuva året 1962 igen.
>>St33 "Sassnitzexpressen" medförde det året direkt sovvagn mellan Stockholm och Karlshamn. Ja, Ni läste rätt just till Karlshamn av alla ställen. På den tiden var det motorvagnar som nästan uteslutande upprätthöll trafiken på BKB men vår sovvagn gick i dagens enda loktåg P621 från Hässleholm till Karlshamn (med lokbyte i Kristianstad?)
>>Det är också riktigt uppfattat att det var det enda loktåget på sträckan överhuvudtaget och det är det som är problemet... Vän av ordning letar förgäves efter när sovvagnen vände tillbaka till Stockholm på kvällen men den lyser med sin frånvaro!
>>Svaret finns nog i att den gick från Kristianstad på kvällen och där finns mycket riktigt den tillfälligt försvunna vagnen i tåg 416 som gick relativt sent på kvällen men den tidens kundvänliga SJ lät trötta resenärer intaga sin plats redan 21.30 på kvällen.
>>Kristianstad - Cst och v/v fanns vad jag vet kvar i många år in i 70-talet som sovvagnssträcka.
>>Jag förmodar att sovvagnen helt enkelt gick i något lokalgodståg mellan Karlshamn och Kristianstad under dagen men ändå ett ganska ovanligt arrangemang även om det finns fler exempel på sovvagnar som inte gått strikt T/R mellan två stationer. Mvh/Alex
>
>Ja, tänk vad några dagars vrå-å-ålförkylning kan ställa till det.
>updown updown
>Jag har försökt att sammanställa vad som framkommit i de olika inlägg som min 'glimtare' gav upphov till.
>Ingen nämnd och heller inte någon glömd.
>
>Vi börjar med de sträckor där det än idag rullar sovvagnar:
>Stockholm - (Gävle) - Luleå
>Stockholm - Kiruna - (Narvik)
>Stockholm - (Östersund) - Storlien
>Göteborg - (Gävle) - Luleå
>Göteborg - (Östersund) - Storlien
>Malmö - (Stockholm - Östersund) - Storlien
>Malmö - (Trelleborg/Sassnitz) - Berlin
>===================================== >Dessa sträckor är historiska:
>Göteborg - Stockholm
>Göteborg - (Västerås) - Stockholm
>Göteborg - (Hallsberg) - Gävle
>Göteborg - (Kil - Falun) - Gävle
>Göteborg - Falun (2kl)
>Göteborg - (Kil - Ludvika) - Sälen
>Göteborg - Sundsvall
>Göteborg - Umeå
>Göteborg - Oslo
>(Oslo) - Göteborg - (Hamburg) - "Alfred Nobel"
>Senare: Göteborg - (Hamburg) - "Alfred Nobel"
>(Oslo) - Göteborg - (Hamburg - Berlin - Moskva)
>(Oslo) - Helsingborg - (Köpenhamn)
>Senare: (Oslo) - Helsingborg - Malmö
>Malmö - (Hallsberg) - Karlstad
>senare: Malmö - Karlstad - Åmål - (Göteborg)
>Malmö - Örebro
>Malmö - Krylbo
>Malmö - Umeå
>Malmö - (Helsingborg C - Helsingborg F) - Göteborg
>Malmö - (Hallsberg) - Gävle
>Malmö - (Västerås) - Sundsvall
>Malmö - (Stockholm) - Mora
>Malmö - (Västerås) - Stockholm
>Malmö - (Berlin) - Prag
>Malmö - (Berlin - Prag) - Budapest
>Malmö - (Berlin - Prag - Budapest) - Belgrad
>Stockholm - Härnösand
>Stockholm - (Ånge) - Långsele
>Stockholm - Sundsvall (->Långsele liggvagn)
>Stockholm - (Långsele) - Sundsvall
>Stockholm - (Östersund) - Storuman
>Stockholm - (Krylbo - Borlänge - Ludvika - Sälen) - Särna
>Stockholm - (Krylbo - Falun - Mora) - Hede
>Stockholm - Hällnäs
>Stockholm - (Mellansel) - Örnsköldsvik
>Stockholm - Skelleftehamn Övre
>Stockholm - (Boden) - Haparanda
>Stockholm - (Nässjö) - Jönköping
>Stockholm - (Alvesta) - Växjö
>Stockholm - (Alvesta) - Kalmar
>Stockholm - (Alvesta) - Karlskrona
>Stockholm - (Hässleholm) - Karlskrona
>Stockholm - (Helsingborg C) - Malmö
>Stockholm - (Västerås - Eskilstuna - Hallsberg) - Göteborg
>Stockholm - (Västerås - Eskilstuna - Hallsberg) - Malmö
>Stockholm - (Tillberga - Ludvika) - Göteborg
>Stockholm - (Herrljunga) - Uddevalla
>Senare: Stockholm - (Göteborg - Öxnered) - Uddevalla
>Stockholm - (Herrljunga/Uddevalla) - Lysekil
>Stockholm - (Herrljunga/Uddevalla) / (Göteborg) - Strömstad
>Stockholm - Mölle
>Stockholm - (Malmö) - Landskrona
>Stockholm - (Hässleholm - Halmstad) - Ängelholm
>Stockholm - (Hässleholm) - Kristianstad
>Stockholm - (Göteborg) - Helsingborg
>Stockholm - (Helsingborg) - Göteborg
>Stockholm - (Herrljunga) - Borås
>Stockholm - (Göteborg) - Borås
>Stockholm - (Helsingborg) - Köpenhamn
>Stockholm - (Örebro) - Oslo
>Stockholm - (Östersund) - Trondheim
>Stockholm - (Helsingborg) - Hamburg - "Alfred Nobel"
>Stockholm - (Malmö) - Berlin
>Stockholm - (Berlin) - Moskva
>Luleå - Sundsvall
>Luleå - (Borlänge) - Hallsberg
>Luleå - (Avesta-Krylbo) - Hallsberg
>Luleå - Östersund
>Luleå - Mjölby
>Luleå - Nässjö
>Umeå - Östersund
>Umeå - Karlstad
>Senare: Umeå - Karlstad - Åmål - (Göteborg)
>Umeå - Örebro (avkopplas till senare tåg) - Göteborg
>Umeå - Nässjö
>Storlien - Mjölby
>Hede - (Mora - Falun - Krylbo) - Hallsberg
>
>Vännäs - Göteborg
>Vännäs - Malmö
>Vännäs - (Långsele) - Stockholm
>Vännäs - Mjölby
>Vännäs - Alvesta
>Vännäs - Hallsberg
>Vännäs - Narvik
>Oslo - Narvik (vissa perioder 3 dagar per vecka)
>Gävle-Falun-Kil-Oslo, sommartid
>Stockholm-Lysekil, sommartid
>Berlin-Mölle, sommartid (före 1914)
>Sveriges Kommunikationer 15 maj 1930 (Bra nattlektyr):
>P21 Narvik 18.30 - Stockholm 8.50 Som sittvagn Narvik-Abisko och Myrheden-Långsele. Snälltåg Ånge-Stockholm
>St22 Stockholm 20.10 - Narvik 11.05 Som sittvagn Långsele-Boden och Abisko-Narvik. Persontåg Ånge-Narvik
>Sovvagnar:
>Stockholm - Narvik 21/22
>Stockholm - Långsele 21/22
>Stockholm - Sundsvall 21/22
>Stockholm - Narvik 401/402
>Stockholm - Storlien 23/24
>Ljusdal - Hudiksvall B3557 2kl. liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr. 0:50. Bäddning verkställes icke.
>Göteborg-Falun 43/44 BJ
>Oslo-Hälsingborg F-Köpenhamn H 37/38
>Oslo-Trälleborg F-Hamburg 37/38
>Oslo-Trälleborg F-Berlin 37/38
>Olso-Trälleborg F 37/38
>Stockholm-Laxå-Oslo 31/32
>Stockholm-Trälleborg-Hamburg 1/2
>Stockholm-Trälleborg 1/2
>Stockholm-Eslöv-Hälsingborg 1/2
>Stockholm-Eslöv-Hälsingborg-Mölle 1/2 lördagar
>Stockholm-Alvesta-Karlskrona 33/34
>Stockholm-Alvesta 5/6
>Stockholm-Nässjö-Kalmar 5/34 lördagar
>Stockholm-Malmö 11/12
>Örebro-Mjölby-Malmö 11/12
>Stockholm-Trälleborg-Berlin 1/2
>Stockholm-Malmö-Kjöbenhavn H 11/12
>Malmö-Berlin 7/8
>Malmö-Hamburg 7/8
>Stockholm-Göteborg-Hälsingborg 3/4
>Stockholm-Göteborg-Lysekil 3/4 m,ti,to,l
>Stockholm-Göteborg-Strömstad o,f,s
>Göteborg-Trälleborg 37/38
>Göteborg-Hälsingborg 37/38
>Stenstorp-Lidköping 41/44 Överliggningsvagn
>Nässjö-Falköping 1208/1201 Lokalsovvagn
>Nattväntsalar finns i Alvesta, Falköping-Ranten, Hallsberg, Kilafors, Kristinehamn, Krylbo, Laxå, Ljusdal, Mjölby, Norsholm, Nässjö, Ockelbo, Skövde, Stenstorp och Storvik.
>/PerH
>Sommaren 1947 fanns 2. kl sovvagn Vännäs-Gällivare-Porjus.
>Jo, jag har hittat den i SvK, sommaren 1947. Från Gällivare till Porjus och tillbaka gick vagnen kopplad i lgt Gällivare-Jokkmokk o.å.
>Syftet med förbindelsen har jag inte kunnat klura ut. Om det var för fjällturisterna, med båtanslutning från Luspebryggan upp längs Stora Lule älv. Eller om anledningen var det stora kraftverksbygget vid Harsprånget, som startade i slutet av 1940-talet. Förbindelsen fanns
>bara 29/6-8/9 1947. Har inte av mig kunnat återfinnas i varken tidigare eller senare kommunickor./LO Lind
>
>Kan lige, at der også har kørt nattog mellem København og Geilo engang i 90'erne
>liggvagn Köpenhamn-Narvik.
>
>Några till:
>Cst- Kristianstad
>Övertorneå-Cst
>Haparanda-Oslo
>Narvik-Köpenhamn (liggvagn bara tror jag det var)
>Cst-Paris
>Cst-Rom
>Cst-Budapest
>Gbg-Falun/Gävle (BJ)
>Cst-Nässjö-Halmstad (HNJ)
>
>En eller två somrar i slutet av 1940-talet fanns en sovvagn
>Göteborg-Falun-Rättvik. Jag har sett det i en kommunicka som jag nu inte har tillgänglig, men är nästan säker på att det var under GDG-tiden, d.v.s senast 1948. /LO Lind
>Vi hade också förstås ett riktigt nattåg i form av P 104 som strävsamt och långsamt (11 tim) alla dagar om året drog drog sitt- och sovvagnar genom den svarta natten i en glesbygd som nästan kunde ana att snart skulle här bara finnas nästan utslitna X 16/17 som nödtorftigt höll uppe koncessionstrafiken mellan Kil och Borlänge.
>
>>Det verkar har varit många sovvagnskurser som försvann runt 1990 någon gång. 1988 vet jag att sov- och liggvagnen från Stockholm till Helsingborg över Göteborg och VKB fanns kvar.
>>/Bengt
>Det stämmer och sammanhänger med SJ:s beslut att göra sig av med alla gamla sovvagnar, det vill säga i princip alla utom WL1, WL3 och WL5.
>WL6 var då inte påtänkt och en ny sovvagn - WL4 - skulle vara anpassad till enbart affärsresenärer.
>Genom att dra in ett stort antal sovvagnskurser sparades också in växlingspersonal. Bara några år senare hade detta inte varit något problem, eftersom man kommit på att även tågpersonalen är fullt kompetent att växla.
>Fast man kanske snarare skall ställa sig frågan varför sovvagnskurserna blev kvar så länge som de blev. Jag tror att det till stor del sammanhängde med att sovvagnarna på söndagskvällarna var till stor del bokade av riksdagsmän och höga chefer vid SJ på väg till konferens i Stockholm.
>Alltså de grupper som i hög grad bestämde om vagnkursernas fortlevnad.
>Fast visst var det skönt att lägga sig på kvällen i Kalmar och vakna någorlunda utvilad i Stockholm. Sovvagnen Borås-Stockholm åkte jag bara en gång, när jag var i nedre tonåren och då var det alltför mycket annat som var intressant än att sova.
>Ni har kanske inte uppmärksammat att det har faktiskt gått en direkt sovvagn på 1960 talet mellan Helsingfors och Haparanda! Bör alltså tillfogas listan på sovvagnsförbindelser som gått i Sverige.
>onsdag 6 maj(natt mot kristihimmelsfärdsdagen) 1970 åkte jag sovvagn Göteborg-Gävle i nattåg 3004. Tåget upphörde 30 maj 1970
>Mina noteringar om sammansättning:
>==================================
>Dk 720
>G vanslast Borås-Borlänge
>G Ilgods Göteborg-Karlstad
>G post Malmö-Karlstad
>G post Malmö-Borlänge
>G Ilgods Göteborg-Borlänge
>H Ilgods Göteborg-Gävle
>Fo14 resgods Göteborg-Gävle
>ABo7 Göteborg-Gävle
>Bo9 Göteborg-Gävle
>Bo9 Göteborg-Gävle
>WLABo6 Göteborg-Gävle
>G ?-Charlottenberg
>G ?-Mellerud
>G ?-Åmål
>tisdag 12 maj reste jag Borlänge-Göteborg:
>från Borlänge
>Dk 726
>DFo25 post Gävle-Göteborg
>WLABo6 4639 nr928 Gävle-Göteborg
>Bo8 Gävle-Göteborg
>Bo9 Gävle-Göteborg
>ABo7 Gävle-Göteborg
>Fo14 resgods Gävle-Göteborg
>G Igkursvagn Gävle-Göteborg
>G Ilgods Borlänge-Göteborg
>G Omlastningsvagn Borlänge-Uddevalla
>G Omlastningsvagn Borlänge-Karlstad
>G Omlastningsvagn Borlänge-Karlstad
>G Omlastningsvagn Gävle-Karlstad
>G Igkursvagn Gävle-Borlänge
>/PerH
>
>P 104, nattåget Göteborg-Gävle 10 juni 1955 - 2 juni 1956.
>Lok (D enl tjänstetdt)
>Grhl Kil-Falun vid behov, ilgods
>Godsvnr Göteborg-Gävle
>Grhl § Göteborg-Falun D f l
>F6 §§ Göteborg-Gävle D u d e soh
>F6 Göteborg-Gävle, ilgods
>Fo6 Göteborg-Gävle, ilgods
>Co9b Göteborg-Gävle (en barnkupé)
>Co9a § Göteborg-Gävle
>Bco7b Göteborg-Gävle (plats 25-32 tjänstekupé)
>Ao1d § Göteborg-Gävle, sovvagn
>Co16 § Göteborg-Gävle, sovvagn
>ACo5 § (Oslo)-Kil-Gävle-(Narvik), sovvagn, stål
>ABCo3 §§ Göteborg-Gävle, sovvagn
>Godsvnr Göteborg-Gävle
>G Göteborg-Storvik-(Ånge), vid behov
>Godsvnr Göteborg-Ludvika/Borlänge/Falun
>§=sommartid 10/6-31/8 1955; §§=vintertid 1/9 1955-2/6 1956
>P 103 nattåget Gävle-Göteborg hade samma typer och antal sov- och personvagnar, men en grupp F6 före personvagnarna och godsvagnarna bakom personvagnarna.
>Lägg märke till att tåget delades i Kil för att växla i och ur sovvagnen Oslo-Narvik. Av normalplanen får man intrycket att det var en svensk sovvagn ACo5. Det finns ingen notering om NSB.
>/LO Lind
>
>Det är kanske lite fantasilöst men låt oss återvända till det ljuva året 1962 igen.
>St33 "Sassnitzexpressen" medförde det året direkt sovvagn mellan Stockholm och Karlshamn. Ja, Ni läste rätt just till Karlshamn av alla ställen. På den tiden var det motorvagnar som nästan uteslutande upprätthöll trafiken på BKB men vår sovvagn gick i dagens enda loktåg P621 från Hässleholm till Karlshamn (med lokbyte i Kristianstad?)
>Det är också riktigt uppfattat att det var det enda loktåget på sträckan överhuvudtaget och det är det som är problemet... Vän av ordning letar förgäves efter när sovvagnen vände tillbaka till Stockholm på kvällen men den lyser med sin frånvaro!
>Svaret finns nog i att den gick från Kristianstad på kvällen och där finns mycket riktigt den tillfälligt försvunna vagnen i tåg 416 som gick relativt sent på kvällen men den tidens kundvänliga SJ lät trötta resenärer intaga sin plats redan 21.30 på kvällen.
>Kristianstad - Cst och v/v fanns vad jag vet kvar i många år in i 70-talet som sovvagnssträcka.
>Jag förmodar att sovvagnen helt enkelt gick i något lokalgodståg mellan Karlshamn och Kristianstad under dagen men ändå ett ganska ovanligt arrangemang även om det finns fler exempel på sovvagnar som inte gått strikt T/R mellan två stationer. Mvh/Alex
>/Bengt
>Som själv föredrar en mittenkupé med egen D/WC i en WL5D!

Kanske läser jag slarvigt, men jag hittar inte den något udda relationen Haparanda - Bergen som hade sovvagnsförbindelse någon gång på 1910-talet.


Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista - Gustaf Wadsten - 2004-02-12 23:34
Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. - Curt Olof Bodman - 2004-02-13 08:29