Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista
(Mr G | 2004-02-12 22:21)
Som ett svar på: Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista skrivet av Bengt Jönsson den 12. feb 2004 22:13:54:
>>Jag tillhör dem som tycker att Bengt
Jönssons initiativ att kartlägga
försvunna sovvagnssträckor var mycket
lovvärt och kul även om det förstås
är ett sorgligt kapitel i grunden.
>>Är det möjligt att få den
slutgiltiga listan publicerad igen. Det
har varit många inlägg i frågan och
jag är lite osäker på vad som gäller
just nu.
>>Det är kanske lite fantasilöst men
låt oss återvända till det ljuva
året 1962 igen.
>>St33 "Sassnitzexpressen" medförde det
året direkt sovvagn mellan Stockholm
och Karlshamn. Ja, Ni läste rätt just
till Karlshamn av alla ställen. På den
tiden var det motorvagnar som nästan
uteslutande upprätthöll trafiken på
BKB men vår sovvagn gick i dagens enda
loktåg P621 från Hässleholm till
Karlshamn (med lokbyte i
Kristianstad?)
>>Det är också riktigt uppfattat att
det var det enda loktåget på sträckan
överhuvudtaget och det är det som är
problemet... Vän av ordning letar
förgäves efter när sovvagnen vände
tillbaka till Stockholm på kvällen men
den lyser med sin frånvaro!
>>Svaret finns nog i att den gick från
Kristianstad på kvällen och där finns
mycket riktigt den tillfälligt
försvunna vagnen i tåg 416 som gick
relativt sent på kvällen men den
tidens kundvänliga SJ lät trötta
resenärer intaga sin plats redan 21.30
på kvällen.
>>Kristianstad - Cst och v/v fanns vad
jag vet kvar i många år in i 70-talet
som sovvagnssträcka.
>>Jag förmodar att sovvagnen helt
enkelt gick i något lokalgodståg
mellan Karlshamn och Kristianstad under
dagen men ändå ett ganska ovanligt
arrangemang även om det finns fler
exempel på sovvagnar som inte gått
strikt T/R mellan två stationer.
Mvh/Alex
>
>Ja, tänk vad några dagars
vrå-å-ålförkylning kan ställa till
det.
>
>Jag har försökt att sammanställa vad
som framkommit i de olika inlägg som
min 'glimtare' gav upphov till.
>Ingen nämnd och heller inte någon
glömd.
>
>Vi börjar med de sträckor där det
än idag rullar sovvagnar:
>Stockholm - (Gävle) - Luleå
>Stockholm - Kiruna - (Narvik)
>Stockholm - (Östersund) - Storlien
>Göteborg - (Gävle) - Luleå
>Göteborg - (Östersund) - Storlien
>Malmö - (Stockholm - Östersund) -
Storlien
>Malmö - (Trelleborg/Sassnitz) -
Berlin
>=====================================
>Dessa sträckor är historiska:
>Göteborg - Stockholm
>Göteborg - (Västerås) -
Stockholm
>Göteborg - (Hallsberg) - Gävle
>Göteborg - (Kil - Falun) - Gävle
>Göteborg - Falun (2kl)
>Göteborg - (Kil - Ludvika) -
Sälen
>Göteborg - Sundsvall
>Göteborg - Umeå
>Göteborg - Oslo
>(Oslo) - Göteborg - (Hamburg) -
"Alfred Nobel"
>Senare: Göteborg - (Hamburg) - "Alfred
Nobel"
>(Oslo) - Göteborg - (Hamburg - Berlin
- Moskva)
>(Oslo) - Helsingborg - (Köpenhamn)
>Senare: (Oslo) - Helsingborg -
Malmö
>Malmö - (Hallsberg) - Karlstad
>senare: Malmö - Karlstad - Åmål -
(Göteborg)
>Malmö - Örebro
>Malmö - Krylbo
>Malmö - Umeå
>Malmö - (Helsingborg C - Helsingborg
F) - Göteborg
>Malmö - (Hallsberg) - Gävle
>Malmö - (Västerås) - Sundsvall
>Malmö - (Stockholm) - Mora
>Malmö - (Västerås) - Stockholm
>Malmö - (Berlin) - Prag
>Malmö - (Berlin - Prag) - Budapest
>Malmö - (Berlin - Prag - Budapest) -
Belgrad
>Stockholm - Härnösand
>Stockholm - (Ånge) - Långsele
>Stockholm - Sundsvall (->Långsele
liggvagn)
>Stockholm - (Långsele) - Sundsvall
>Stockholm - (Östersund) - Storuman
>Stockholm - (Krylbo - Borlänge -
Ludvika - Sälen) - Särna
>Stockholm - (Krylbo - Falun - Mora) -
Hede
>Stockholm - Hällnäs
>Stockholm - (Mellansel) -
Örnsköldsvik
>Stockholm - Skelleftehamn Övre
>Stockholm - (Boden) - Haparanda
>Stockholm - (Nässjö) -
Jönköping
>Stockholm - (Alvesta) - Växjö
>Stockholm - (Alvesta) - Kalmar
>Stockholm - (Alvesta) - Karlskrona
>Stockholm - (Hässleholm) -
Karlskrona
>Stockholm - (Helsingborg C) -
Malmö
>Stockholm - (Västerås - Eskilstuna -
Hallsberg) - Göteborg
>Stockholm - (Västerås - Eskilstuna -
Hallsberg) - Malmö
>Stockholm - (Tillberga - Ludvika) -
Göteborg
>Stockholm - (Herrljunga) -
Uddevalla
>Senare: Stockholm - (Göteborg -
Öxnered) - Uddevalla
>Stockholm - (Herrljunga/Uddevalla) -
Lysekil
>Stockholm - (Herrljunga/Uddevalla) /
(Göteborg) - Strömstad
>Stockholm - Mölle
>Stockholm - (Malmö) - Landskrona
>Stockholm - (Hässleholm - Halmstad) -
Ängelholm
>Stockholm - (Hässleholm) -
Kristianstad
>Stockholm - (Göteborg) -
Helsingborg
>Stockholm - (Helsingborg) - Göteborg
>Stockholm - (Herrljunga) - Borås
>Stockholm - (Göteborg) - Borås
>Stockholm - (Helsingborg) -
Köpenhamn
>Stockholm - (Örebro) - Oslo
>Stockholm - (Östersund) -
Trondheim
>Stockholm - (Helsingborg) - Hamburg -
"Alfred Nobel"
>Stockholm - (Malmö) - Berlin
>Stockholm - (Berlin) - Moskva
>Luleå - Sundsvall
>Luleå - (Borlänge) - Hallsberg
>Luleå - (Avesta-Krylbo) -
Hallsberg
>Luleå - Östersund
>Luleå - Mjölby
>Luleå - Nässjö
>Umeå - Östersund
>Umeå - Karlstad
>Senare: Umeå - Karlstad - Åmål -
(Göteborg)
>Umeå - Örebro (avkopplas till senare
tåg) - Göteborg
>Umeå - Nässjö
>Storlien - Mjölby
>Hede - (Mora - Falun - Krylbo) -
Hallsberg
>
>Vännäs - Göteborg
>Vännäs - Malmö
>Vännäs - (Långsele) - Stockholm
>Vännäs - Mjölby
>Vännäs - Alvesta
>Vännäs - Hallsberg
>Vännäs - Narvik
>Oslo - Narvik (vissa perioder 3 dagar
per vecka)
>Gävle-Falun-Kil-Oslo, sommartid
>Stockholm-Lysekil, sommartid
>Berlin-Mölle, sommartid (före
1914)
>Sveriges Kommunikationer 15 maj 1930
(Bra nattlektyr):
>P21 Narvik 18.30 - Stockholm 8.50 Som
sittvagn Narvik-Abisko och
Myrheden-Långsele. Snälltåg
Ånge-Stockholm
>St22 Stockholm 20.10 - Narvik 11.05 Som
sittvagn Långsele-Boden och
Abisko-Narvik. Persontåg
Ånge-Narvik
>Sovvagnar:
>Stockholm - Narvik 21/22
>Stockholm - Långsele 21/22
>Stockholm - Sundsvall 21/22
>Stockholm - Narvik 401/402
>Stockholm - Storlien 23/24
>Ljusdal - Hudiksvall B3557 2kl.
liggplats med filt och kudde
tillhandahålles i tåget. Pris kr.
0:50. Bäddning verkställes icke.
>Göteborg-Falun 43/44 BJ
>Oslo-Hälsingborg F-Köpenhamn H
37/38
>Oslo-Trälleborg F-Hamburg 37/38
>Oslo-Trälleborg F-Berlin 37/38
>Olso-Trälleborg F 37/38
>Stockholm-Laxå-Oslo 31/32
>Stockholm-Trälleborg-Hamburg 1/2
>Stockholm-Trälleborg 1/2
>Stockholm-Eslöv-Hälsingborg 1/2
>Stockholm-Eslöv-Hälsingborg-Mölle
1/2 lördagar
>Stockholm-Alvesta-Karlskrona 33/34
>Stockholm-Alvesta 5/6
>Stockholm-Nässjö-Kalmar 5/34
lördagar
>Stockholm-Malmö 11/12
>Örebro-Mjölby-Malmö 11/12
>Stockholm-Trälleborg-Berlin 1/2
>Stockholm-Malmö-Kjöbenhavn H
11/12
>Malmö-Berlin 7/8
>Malmö-Hamburg 7/8
>Stockholm-Göteborg-Hälsingborg
3/4
>Stockholm-Göteborg-Lysekil 3/4
m,ti,to,l
>Stockholm-Göteborg-Strömstad
o,f,s
>Göteborg-Trälleborg 37/38
>Göteborg-Hälsingborg 37/38
>Stenstorp-Lidköping 41/44
Överliggningsvagn
>Nässjö-Falköping 1208/1201
Lokalsovvagn
>Nattväntsalar finns i Alvesta,
Falköping-Ranten, Hallsberg, Kilafors,
Kristinehamn, Krylbo, Laxå, Ljusdal,
Mjölby, Norsholm, Nässjö, Ockelbo,
Skövde, Stenstorp och Storvik.
>/PerH
>Sommaren 1947 fanns 2. kl sovvagn
Vännäs-Gällivare-Porjus.
>Jo, jag har hittat den i SvK, sommaren
1947. Från Gällivare till Porjus och
tillbaka gick vagnen kopplad i lgt
Gällivare-Jokkmokk o.å.
>Syftet med förbindelsen har jag inte
kunnat klura ut. Om det var för
fjällturisterna, med båtanslutning
från Luspebryggan upp längs Stora Lule
älv. Eller om anledningen var det stora
kraftverksbygget vid Harsprånget, som
startade i slutet av 1940-talet.
Förbindelsen fanns
>bara 29/6-8/9 1947. Har inte av mig
kunnat återfinnas i varken tidigare
eller senare kommunickor./LO Lind
>
>Kan lige, at der også har kørt nattog
mellem København og Geilo engang i
90'erne
>liggvagn Köpenhamn-Narvik.
>
>Några till:
>Cst- Kristianstad
>Övertorneå-Cst
>Haparanda-Oslo
>Narvik-Köpenhamn (liggvagn bara tror
jag det var)
>Cst-Paris
>Cst-Rom
>Cst-Budapest
>Gbg-Falun/Gävle (BJ)
>Cst-Nässjö-Halmstad (HNJ)
>
>En eller två somrar i slutet av
1940-talet fanns en sovvagn
>Göteborg-Falun-Rättvik. Jag har sett
det i en kommunicka som jag nu inte har
tillgänglig, men är nästan säker på
att det var under GDG-tiden, d.v.s
senast 1948. /LO Lind
>Vi hade också förstås ett riktigt
nattåg i form av P 104 som strävsamt
och långsamt (11 tim) alla dagar om
året drog drog sitt- och sovvagnar
genom den svarta natten i en glesbygd
som nästan kunde ana att snart skulle
här bara finnas nästan utslitna X
16/17 som nödtorftigt höll uppe
koncessionstrafiken mellan Kil och
Borlänge.
>
>>Det verkar har varit många
sovvagnskurser som försvann runt 1990
någon gång. 1988 vet jag att sov- och
liggvagnen från Stockholm till
Helsingborg över Göteborg och VKB
fanns kvar.
>>/Bengt
>Det stämmer och sammanhänger med SJ:s
beslut att göra sig av med alla gamla
sovvagnar, det vill säga i princip alla
utom WL1, WL3 och WL5.
>WL6 var då inte påtänkt och en ny
sovvagn - WL4 - skulle vara anpassad
till enbart affärsresenärer.
>Genom att dra in ett stort antal
sovvagnskurser sparades också in
växlingspersonal. Bara några år
senare hade detta inte varit något
problem, eftersom man kommit på att
även tågpersonalen är fullt kompetent
att växla.
>Fast man kanske snarare skall ställa
sig frågan varför sovvagnskurserna
blev kvar så länge som de blev. Jag
tror att det till stor del sammanhängde
med att sovvagnarna på
söndagskvällarna var till stor del
bokade av riksdagsmän och höga chefer
vid SJ på väg till konferens i
Stockholm.
>Alltså de grupper som i hög grad
bestämde om vagnkursernas fortlevnad.
>Fast visst var det skönt att lägga
sig på kvällen i Kalmar och vakna
någorlunda utvilad i Stockholm.
Sovvagnen Borås-Stockholm åkte jag
bara en gång, när jag var i nedre
tonåren och då var det alltför mycket
annat som var intressant än att sova.
>Ni har kanske inte uppmärksammat att
det har faktiskt gått en direkt sovvagn
på 1960 talet mellan Helsingfors och
Haparanda! Bör alltså tillfogas listan
på sovvagnsförbindelser som gått i
Sverige.
>onsdag 6 maj(natt mot
kristihimmelsfärdsdagen) 1970 åkte jag
sovvagn Göteborg-Gävle i nattåg 3004.
Tåget upphörde 30 maj 1970
>Mina noteringar om sammansättning:
>==================================
>Dk 720
>G vanslast Borås-Borlänge
>G Ilgods Göteborg-Karlstad
>G post Malmö-Karlstad
>G post Malmö-Borlänge
>G Ilgods Göteborg-Borlänge
>H Ilgods Göteborg-Gävle
>Fo14 resgods Göteborg-Gävle
>ABo7 Göteborg-Gävle
>Bo9 Göteborg-Gävle
>Bo9 Göteborg-Gävle
>WLABo6 Göteborg-Gävle
>G ?-Charlottenberg
>G ?-Mellerud
>G ?-Åmål
>tisdag 12 maj reste jag
Borlänge-Göteborg:
>från Borlänge
>Dk 726
>DFo25 post Gävle-Göteborg
>WLABo6 4639 nr928 Gävle-Göteborg
>Bo8 Gävle-Göteborg
>Bo9 Gävle-Göteborg
>ABo7 Gävle-Göteborg
>Fo14 resgods Gävle-Göteborg
>G Igkursvagn Gävle-Göteborg
>G Ilgods Borlänge-Göteborg
>G Omlastningsvagn Borlänge-Uddevalla
>G Omlastningsvagn
Borlänge-Karlstad
>G Omlastningsvagn
Borlänge-Karlstad
>G Omlastningsvagn Gävle-Karlstad
>G Igkursvagn Gävle-Borlänge
>/PerH
>
>P 104, nattåget Göteborg-Gävle 10
juni 1955 - 2 juni 1956.
>Lok (D enl tjänstetdt)
>Grhl Kil-Falun vid behov, ilgods
>Godsvnr Göteborg-Gävle
>Grhl § Göteborg-Falun D f l
>F6 §§ Göteborg-Gävle D u d e
soh
>F6 Göteborg-Gävle, ilgods
>Fo6 Göteborg-Gävle, ilgods
>Co9b Göteborg-Gävle (en
barnkupé)
>Co9a § Göteborg-Gävle
>Bco7b Göteborg-Gävle (plats 25-32
tjänstekupé)
>Ao1d § Göteborg-Gävle, sovvagn
>Co16 § Göteborg-Gävle, sovvagn
>ACo5 § (Oslo)-Kil-Gävle-(Narvik),
sovvagn, stål
>ABCo3 §§ Göteborg-Gävle,
sovvagn
>Godsvnr Göteborg-Gävle
>G Göteborg-Storvik-(Ånge), vid
behov
>Godsvnr
Göteborg-Ludvika/Borlänge/Falun
>§=sommartid 10/6-31/8 1955;
§§=vintertid 1/9 1955-2/6 1956
>P 103 nattåget Gävle-Göteborg hade
samma typer och antal sov- och
personvagnar, men en grupp F6 före
personvagnarna och godsvagnarna bakom
personvagnarna.
>Lägg märke till att tåget delades i
Kil för att växla i och ur sovvagnen
Oslo-Narvik. Av normalplanen får man
intrycket att det var en svensk sovvagn
ACo5. Det finns ingen notering om
NSB.
>/LO Lind
>
>Det är kanske lite fantasilöst men
låt oss återvända till det ljuva
året 1962 igen.
>St33 "Sassnitzexpressen" medförde det
året direkt sovvagn mellan Stockholm
och Karlshamn. Ja, Ni läste rätt just
till Karlshamn av alla ställen. På den
tiden var det motorvagnar som nästan
uteslutande upprätthöll trafiken på
BKB men vår sovvagn gick i dagens enda
loktåg P621 från Hässleholm till
Karlshamn (med lokbyte i
Kristianstad?)
>Det är också riktigt uppfattat att
det var det enda loktåget på sträckan
överhuvudtaget och det är det som är
problemet... Vän av ordning letar
förgäves efter när sovvagnen vände
tillbaka till Stockholm på kvällen men
den lyser med sin frånvaro!
>Svaret finns nog i att den gick från
Kristianstad på kvällen och där finns
mycket riktigt den tillfälligt
försvunna vagnen i tåg 416 som gick
relativt sent på kvällen men den
tidens kundvänliga SJ lät trötta
resenärer intaga sin plats redan 21.30
på kvällen.
>Kristianstad - Cst och v/v fanns vad
jag vet kvar i många år in i 70-talet
som sovvagnssträcka.
>Jag förmodar att sovvagnen helt enkelt
gick i något lokalgodståg mellan
Karlshamn och Kristianstad under dagen
men ändå ett ganska ovanligt
arrangemang även om det finns fler
exempel på sovvagnar som inte gått
strikt T/R mellan två stationer.
Mvh/Alex
>/Bengt
>Som själv föredrar en mittenkupé med
egen D/WC i en WL5D!
Kanske läser jag slarvigt, men jag
hittar inte den något udda relationen
Haparanda - Bergen som hade
sovvagnsförbindelse någon gång på
1910-talet.
Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista - Gustaf Wadsten - 2004-02-12 23:34
Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. - Curt Olof Bodman - 2004-02-13 08:29