Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936
(Rikard Johanson, JTJ | 2004-02-17 07:36)
Som ett svar på: Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936 skrivet av Ulf Pålsson den 16. feb 2004 19:48:28:
>>Vet någon när signalstavarna kom?
Var det så att de kom till SJ först,
eller kom de till SJ och EJ ung.
samtidigt?
>>Tack på förhand!
>>/Joakim
>I säo infördes signalstaven på SJ
år 1929. Den användes sedan fram till
2000 för att ge
"avgångssignal"/"avgång" av
tågklarerare (2000), av stationsvakt
(1934), av platsvakt vid station
(19341941) och vid blockpost (1941)
samt av tågvakt (19411959).
"Avgångsignal"/"avgång" i övriga fall
gavs fortsatt med armen.
>Vid EJ infördes i princip SJ-säo, och
därmed signalstaven, år 1936.
>På statens spåranläggningar används
från 2000 signalstaven av tkl på vissa
stationer för att ge signalen
"körtillstånd". Till skillnad från
"avgång", som gavs genom att föra
signalstavens skiva i cirkelbåge
ovanför huvudet, ges "körtillstånd"
genom att föra signalstavens skiva på
lodrät linje uppåt och nedåt.
>/up
Som kuriosa kan nämnas att Jädraås -
Tallås Järnväg ej infört denna
nymodighet som signalstav utan tkl ger
"avgång" med handsignal (samt givetvis
lykta vid mörker). Ett undantag från
MRO Säo som är godkänt av
Järnvägsinspektionen och dess
föregångare.
Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936 - Christer Malm - 2004-02-17 14:42