Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936

(Rikard Johanson, JTJ | 2004-02-17 07:36)

Som ett svar på: Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936 skrivet av Ulf Pålsson den 16. feb 2004 19:48:28:

>>Vet någon när signalstavarna kom? Var det så att de kom till SJ först, eller kom de till SJ och EJ ung. samtidigt?
>>Tack på förhand!
>>/Joakim
>I säo infördes signalstaven på SJ år 1929. Den användes sedan fram till 2000 för att ge "avgångssignal"/"avgång" av tågklarerare (–2000), av stationsvakt (–1934), av platsvakt vid station (1934–1941) och vid blockpost (–1941) samt av tågvakt (1941–1959). "Avgångsignal"/"avgång" i övriga fall gavs fortsatt med armen.
>Vid EJ infördes i princip SJ-säo, och därmed signalstaven, år 1936.
>På statens spåranläggningar används från 2000 signalstaven av tkl på vissa stationer för att ge signalen "körtillstånd". Till skillnad från "avgång", som gavs genom att föra signalstavens skiva i cirkelbåge ovanför huvudet, ges "körtillstånd" genom att föra signalstavens skiva på lodrät linje uppåt och nedåt.
>/up

Som kuriosa kan nämnas att Jädraås - Tallås Järnväg ej infört denna nymodighet som signalstav utan tkl ger "avgång" med handsignal (samt givetvis lykta vid mörker). Ett undantag från MRO Säo som är godkänt av Järnvägsinspektionen och dess föregångare.


Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936 - Christer Malm - 2004-02-17 14:42