Sv: Regina vs X2000
(Per Sillén | 2004-08-01 00:08)
Som ett svar på: Sv: Regina vs X2000 skrivet av Gunnar Eriksson den 31. jul 2004 23:21:08:
>>Regina har inte korglutning, men
ändå körs fordonet upp till 200 kmh.
Hur går detta ihop? X2000 körs ju
exempelvis med sänkt hastighet om
korglutningen inte fungerar. Kan det
vara så att Regina har en smartare
profil som gör att krafterna känns
mindre? För korglutning är väl
egentligen bara en "lyx" för
resenärerna? Eller, vad sägs?
>Jag har varit observant på det här
med "krafterna" när jag åkt Regina. Om
man sitter stilla i sitt säte och åker
i närmare 200 så kan man svagt
förnimma en viss sidoacceleration i
kurvorna. Men det krävs nog att man
tänker på den för att man
överhuvudtaget ska förnimma den. Åker
man bil (särskilt om man "töjer" på
hastighetsgränserna lite) märker man
naturligtvis av sidokrafter som är
betydligt större än den knappt
förnimbara i Regina.
>Eftersom jag uppskattar Reginas stadiga
gång, jämfört med X2000:s mer svajiga
gång, kan jag inte annat än tycka att
det här med korglutning är en aning
överskattat. Jag har minnen av alldeles
katastrofala X2000-resor med brist på
komfort, där tågvärdinnor i bästa
slapstick-stil försöker servera kaffe
i en kaffekopp med "lutande kaffe".
>Jag tror att accelerationssnabba
(betydligt bättre än X2000),
motorstarka, snabba motorvagnståg, med
"mjuka boggier" men utan korglutning, i
tät trafik på järnvägsnätet
överallt i Sverige, vore ett mycket
konkurrenskraftigt tågalternativ att
satsa på.
>Vänliga hälsningar
>Gunnar Eriksson
När Du jämför vore det intressant att
få veta om det är samma banor och
samma kurvor Du talar om.
En Regina i en radie på 2000m på nytt
spår där det går få godståg som på
Västeråsbanan går naturligtvis
stabilare än X2 genom en 1200m kurva
på ett 20 år gammalt spår där det
går cirka 25 hårdslitande godståg per
dygn som på S. Stambanan genom
Småland.
P.S.