Sv: Regina vs X2000

(Gunnar Eriksson | 2004-07-31 23:21)

Som ett svar på: Regina vs X2000 skrivet av Lars Boman den 29. jul 2004 13:10:12:

>Regina har inte korglutning, men ändå körs fordonet upp till 200 kmh. Hur går detta ihop? X2000 körs ju exempelvis med sänkt hastighet om korglutningen inte fungerar. Kan det vara så att Regina har en smartare profil som gör att krafterna känns mindre? För korglutning är väl egentligen bara en "lyx" för resenärerna? Eller, vad sägs?

Jag har varit observant på det här med "krafterna" när jag åkt Regina. Om man sitter stilla i sitt säte och åker i närmare 200 så kan man svagt förnimma en viss sidoacceleration i kurvorna. Men det krävs nog att man tänker på den för att man överhuvudtaget ska förnimma den. Åker man bil (särskilt om man "töjer" på hastighetsgränserna lite) märker man naturligtvis av sidokrafter som är betydligt större än den knappt förnimbara i Regina.

Eftersom jag uppskattar Reginas stadiga gång, jämfört med X2000:s mer svajiga gång, kan jag inte annat än tycka att det här med korglutning är en aning överskattat. Jag har minnen av alldeles katastrofala X2000-resor med brist på komfort, där tågvärdinnor i bästa slapstick-stil försöker servera kaffe i en kaffekopp med "lutande kaffe".

Jag tror att accelerationssnabba (betydligt bättre än X2000), motorstarka, snabba motorvagnståg, med "mjuka boggier" men utan korglutning, i tät trafik på järnvägsnätet överallt i Sverige, vore ett mycket konkurrenskraftigt tågalternativ att satsa på.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson


Sv: Regina vs X2000 - Per Sillén - 2004-08-01 00:08
Sv: Regina vs X2000 - Ingwar Åfeldt - 2004-08-01 06:56