Sv: Regina vs X2000

(Ingwar Åfeldt | 2004-08-01 06:56)

Som ett svar på: Sv: Regina vs X2000 skrivet av Gunnar Eriksson den 31. jul 2004 23:21:08:

>>Regina har inte korglutning, men ändå körs fordonet upp till 200 kmh. Hur går detta ihop? X2000 körs ju exempelvis med sänkt hastighet om korglutningen inte fungerar. Kan det vara så att Regina har en smartare profil som gör att krafterna känns mindre? För korglutning är väl egentligen bara en "lyx" för resenärerna? Eller, vad sägs?
>Jag har varit observant på det här med "krafterna" när jag åkt Regina. Om man sitter stilla i sitt säte och åker i närmare 200 så kan man svagt förnimma en viss sidoacceleration i kurvorna. Men det krävs nog att man tänker på den för att man överhuvudtaget ska förnimma den. Åker man bil (särskilt om man "töjer" på hastighetsgränserna lite) märker man naturligtvis av sidokrafter som är betydligt större än den knappt förnimbara i Regina.
>Eftersom jag uppskattar Reginas stadiga gång, jämfört med X2000:s mer svajiga gång, kan jag inte annat än tycka att det här med korglutning är en aning överskattat. Jag har minnen av alldeles katastrofala X2000-resor med brist på komfort, där tågvärdinnor i bästa slapstick-stil försöker servera kaffe i en kaffekopp med "lutande kaffe".
>Jag tror att accelerationssnabba (betydligt bättre än X2000), motorstarka, snabba motorvagnståg, med "mjuka boggier" men utan korglutning, i tät trafik på järnvägsnätet överallt i Sverige, vore ett mycket konkurrenskraftigt tågalternativ att satsa på.
>Vänliga hälsningar
>Gunnar Eriksson
----------------------

Den eviga klagosången om X2's dåliga acceleration fortsätter. Men hur är det med fakta? Hur lång tid behöver t ex Regina för att komma upp i 200 km/h? X2 med fyra mellanvagnar och manövervagn (som var den ursprungliga och avsedda sammansättningen) behöver 3 min 45 sek. ICE1, som har en betydligt högre effekt än X2 behöver 3 min 20 sek. Visserligen med 10 vagnar men den har då två drivenheter och en effekt på 12.02 kW/ton (X2 har 8.08 kW/ton). Anledningen till att jag jämför med ICE1 är att den är samtida med X2. Finska Pendolino med 4000 kW effekt behöver 3 min 19 sek till 200 km/h.

Om du endast svagt har kunnat känna sidokrafterna i en Regina som går med 200 km/h genom en kurva så beror det på att kurvan har tillräckligt stor radie för den hastigheten. Eller så var inte hastigheten 200 km/h.

M v h
Ingwar


Sv: Regina vs X2000, korrigering - Ingwar Åfeldt - 2004-08-01 09:02
Sv: Regina vs X2000 - Thomas Tydal - 2004-08-01 09:45
Sv: Regina vs X2000 - Gunnar Eriksson - 2004-08-02 12:50