Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby

(1067 | 2004-09-17 02:02)

Som ett svar på: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby skrivet av Markus F den 17. sep 2004 01:14:58:

>Den ytterligt sköna bilden av ett tungt lastat tåg med dubbla Z4t gjorde att jag drog mig till minnes ett spörsmål jag hade en gång i tiden. Den rör sträckan bredåkra-Ronneby efter breddningen av BKB. Visst var det väl treskenspår den sträckan? Så...

Jodå.

>1. Hur var skiljeväxeln i bredåkra arrangerad? såg det signalmässigt ut som på Jenny-Västervik? Och hur såg stationen i Bredåkra ut?

Var aldrig där då. Men Jennyalternativet låter logiskt. Har en bild nånstans som jag inte hittar nu

>2. Fick Ronneby en ny station i samband med breddningen? Jag menar om den flyttades på samma sätt som Karlshamns? Hurdana var isåfall arrangemangen där med 1067-spår och normalspår? Och var låg i så fall gamla stationen?

Nej samma station. Viss linjeomläggning in söderifrån. Här låg dessutom den viktigaste verkstaden för 1067-fordon. Huset finns kvar ännu. Tjusig kåk.

>3. Kallinge förefaller varit en station precis mittemellan Ronneby och Bredåkra. Hur var förhållandena där mellan 1067 och 1435? Hade Järnverket 1067spår?

Järnverket hade 1067. Tror dom hade en maskin från O&K byggd för 1067 och som blev kvar länge. Finns kanske t.o.m. bevarad i Kristiansstad. Kallinge mest känd för sin flygflottilj.

>Ett par ganska omfattande frågor ser jag nu... emmelertid hoppas jag att postvagnens expertis har några av svaren.


Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby - Anders Johansson - 2004-09-17 09:18