Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby

(Markus F | 2004-09-17 01:14)

Den ytterligt sköna bilden av ett tungt lastat tåg med dubbla Z4t gjorde att jag drog mig till minnes ett spörsmål jag hade en gång i tiden. Den rör sträckan bredåkra-Ronneby efter breddningen av BKB. Visst var det väl treskenspår den sträckan? Så...
1. Hur var skiljeväxeln i bredåkra arrangerad? såg det signalmässigt ut som på Jenny-Västervik? Och hur såg stationen i Bredåkra ut?
2. Fick Ronneby en ny station i samband med breddningen? Jag menar om den flyttades på samma sätt som Karlshamns? Hurdana var isåfall arrangemangen där med 1067-spår och normalspår? Och var låg i så fall gamla stationen?
3. Kallinge förefaller varit en station precis mittemellan Ronneby och Bredåkra. Hur var förhållandena där mellan 1067 och 1435? Hade Järnverket 1067spår?

Ett par ganska omfattande frågor ser jag nu... emmelertid hoppas jag att postvagnens expertis har några av svaren.


Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby - 1067 - 2004-09-17 02:02
Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby - Mohlin - 2004-09-17 08:19
Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby - Gunnar Håkansson - 2004-09-17 20:01