Sv: E6 - Jan L ! Du har en bild på VKB o gamla E6 mellan Slöinge - Getinge
(Bengt Jönsson | 2004-11-24 20:43)
Som ett svar på: Sv: E6 - Hälsingborg och Trälleborg..... skrivet av David Magnusson den 24. nov 2004 20:37:35:
>>>>>>>En liten fototur för att
dokumentera vad som finns kvar.
>>>>>>
>>>>>>Snygga foton! Speciellt där VKB
går kurvigt parallellt med gamla E6 och
där denna går över VKB vid den s.k
"Rågelundsviadukten" strax söder om
Åsa Station inte så långt ifrån
Frillesås.
>>>>>>Till långt in på sena 70-talet
var denna 30-talsväg den stora
Europahuvudvägen E6, pulsådern från
Norge och Göteborg söderut mot
Helsingborg och kontinenten vilken ju
som alla vet börjar på andra sidan
sundet....
>>>>>>Ofta hände det att utländska
långtradare när de skulle över
"Rågelundsviadukten" och dess
feldoserade sneda backkrön i för hög
fart kom för långt ut mot slänten och
helt sonika välte samt spred sin last
av apelsiner, mjöl etc över slänten
och VKB till de lokalboendes stora
glädje och polisens samt SJs stora
förtrytelse. Stopp i trafiken och
nästan milslånga köer samt godståg
på kö.
>>>>>>Att plocka "vrakgods" från välta
lastbilar var nästan en "sport". Detta
tog emellertid slut när motorvägen
mellan Frillesås och Fjärås stod
färdig 1979.
>>>>>>F.öv kan jag nämna att i
Frillesås finns fortfarande "BAr
Mona-Lisa" kvar. Dock inte som i sin
storhets dagar när detta ställe var en
replipunkt för den långväga
lastbilstrafiken.
>>>>>>/Bengt
>>>>>>"Varkgodsplockare" när det begav
sig.
>>>>>
>>>>>Ah ja, gamla E6 igenom Halland. Det
var tider det när man drog en
lättnadens suck över att motorvägen
började strax norr om Varberg i mitten
av 80-talet...
>>>>
>>>>.. för att nu inte tala om när man
stående i shoppingkasseutrymmet ovanpå
motorn bakom baksätet i en gamma
"Folka" äntligen kom fram till Holm
strax norr om Halmstad där den stora
Motortrafikleden började. Den snabba
vägen där min far med gasen i botten
kunde komma upp i nästan 120 km/h som
räckte ända gröna, tungt lastade
utlandsregistrerade MAN-långtradare som
på 2:ans växel och med en svart
rökkvast stående rakt upp ur
avgasröret segade sig uppför den
mycket branta backen.
>>>>Inte förrän strax norr om
Ängelholm började motorvägen med
"skarvspårsdunkande" betongplattor som
på konitnenten.
>>>>Motellet i Fleninge.
>>>>E4:an nedför "Hälsovägen" i
Hälsingborg och färjeläget där
"Betula och "Regula" med systrar såg
till att man tryggt och bekvämt
färjades över. Över till andra sidan
sundet där ju som alla vet kontinenten
börjar..
>>>>Idag är ju hela E6 mellan
Hällevadsholm och (nästan) Trälleborg
en trist, tråkig och själlös
motorväg...
>>>>/Bengt
>>>
>>>Bengt, hur kan du kalla den
trist?
>>>E6 på Västkusten är nog en av de
vackraste vägarna sett från
bilpassagerarnas ögon. Låt vara att
man inte längre har några traktorer
att köra om längre, men passagen
mellan sjöarna utanför Frillesås är
en skönhetsupplevelse som är
svårslagen, för att inte tala om E6
på norra sidan av Hallandsåsen!
>>>Eller för att ta de gamla
Reichsautobahn som Hitler lät bygga
igenom Tyskland där vägen följer med
landskapet. Det är svårt att låta
tåg följa med landskapet så när man
måste ta hänsyn till lutningar som
gummivut utan problem klarar av.
>>>Nej, döm inte ut nya vägar som
själlösa. Det finns gott om många
själlösa tågsträckor ochså som bara
är raksträckor igenom landskapet.
Södra Stambanan igenom Småland och
vissa sträckor igenom Norrland är
enligt min mening världens största
mörkgröna tunnlar...
>>
>>Har man ett antal gånger åkt med
"gummi-vut" ner till Skåne i diverse
olika varianter av fordon drivna av
luftkylda boxermotorer längs den
dåtida hårt trafikerade landsvägen
E6, genom små samhällen med postlådor
och gårdsutfarter, Hallandskustens
olika fyrar lätt synliga, Grimetons
sändarmaster blinkande i mörkret,
kurvor, möten etc så kan man inte
annat än tycka att dagens motorväg är
erbarmeligt trist. Glöm inte heller
gamla E6-sträckningen på
södersluttningen av Hallandsås, genom
Margretetorp och längs bäcken där jag
tror att det fortfarande finns en gammal
lanthandel med urmodig bensinpump märkt
BP.. !
>>De' du Roy!
>>Något motsvarande finns i dag endast
i E4-sträckningen norr om Uppsala
vilken även den snart kommer att
motorvägiseras...
>>Kulturmiljöerna försvinner mer och
mer..
>>/Bengt
>Man kan väl kalla det "planskilda
korsningens själdödare". Visst, olika
sorters trafik kan passera utan risk
för möten men det innebär samtidigt
att mötena, och därmed en del av
själen om man tycker att en
plankorsning har sin själ, försvinner.
Olycksstatistiken går däremot nedåt
liksom tidsåtgången så
samhällsplanerare är nöjda liksom de
som klagar på nuvarande
trafikhelvete.
>Men Halmstads silhouette sett från
höjden söder om staden på E6,
passagen mellan sjöarna vid Frillesås,
Hallandsåsen på vintern när
gummi-vuten kämpar sig uppför liksom
alla backar där vägen följer med
landskapet är faktiskt inte så tokigt
det heller. Det kunde ha blivit spikrakt
som E4 söder om Jönköping...
Jan L ! Skulle du vilja lägga ut ovan
nämnda bild med VKB och E6 mellan
Getinge - Slöinge ?
TAckar på förhand!
Nya E4:an genom Småland vill jag helst
inte uttala mig om!
Gamla vägar har "själ" där de slingar
sig fram genom landskapet och jag
förstår faktiskt de som kör MC för
att komma nämare naturen!
Rekommenderar "Svenska Vägboken" från
1963!
/Bengt
Gamla E6 inte alls särskilt gammal. - David Magnusson - 2004-11-24 21:02